Clean Rivers, Better Business

Van roze naar blauw: Pinkpop sluit aan bij Maas Cleanup

Pinkpop, dat is drie dagen lang, 70.000 bezoekers per dag. Een stortvloed aan muziek en een zee aan roze hoedjes. Nu brengt de grande dame van de Nederlandse muziekfestivals haar verduurzaming in een stroomversnelling.

Niek Murray, lid van het managementteam van Pinkpop, vertelt hoe dat zo gekomen is.

Al meer dan 50 jaar brengt Pinkpop, het langstlopende muziekfestival ter wereld, ieder jaar een stroom aan muziekliefhebbers op gang. Sinds 1970 strijken de grootste acts in de pop en rock in het voorjaar in Zuid-Limburg neer. Van Pearl Jam tot Fleetwood Mac, van Justin Bieber tot de Rolling Stones: ze stonden allemaal in Landgraaf op het podium, en met hen nog honderden andere artiesten.

Circulair en CO2-neutraal

Om dat alles in goede banen te leiden, stampt de organisatie in een paar weken tijd een dorp uit de grond, met alle afvalstromen die daarbij horen. Maar Pinkpop zou Pinkpop niet zijn, als het samen met moederbedrijf MOJO niet een ambitieuze doelstelling had geformuleerd. In 2030 wil de organisatie CO2-neutraal organiseren en wat afval betreft volledig circulair opereren. Daarbij worden alle aspecten opnieuw bekeken, van plastic bekers tot dieselaggregaten.

 

“We zijn nu druk bezig om hier stappen in te zetten”, vertelt Niek. “Afgelopen jaar hebben we het beker-retoursysteem ingevoerd, een jaar eerder dan wettelijk verplicht. We hadden al langer een bekerinzamelactie, maar de resultaten daarvan liepen terug. Nu krijgen bezoekers bij binnenkomst een muntje voor hun eerste beker, en kunnen ze die later weer inleveren voor een nieuwe beker of een nieuw muntje.”

 

Mensen zijn er klaar voor, ziet hij. “Toen we in 2022 na twee coronajaren weer terug waren, kregen we veel reacties van bezoekers die verbaasd waren over de hoeveelheid bekers op het veld. Jonge mensen, die voor het eerst op een festival kwamen, vonden het maar raar om hun beker naast zich neer te gooien. Dat is mooi om te zien, dat de jongere generatie daar heel anders mee bezig is.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet een kwestie van een vinkje zetten. Je moet blijven veranderen, vooruit gaan en achter je keuzes blijven staan.
Niek Murray, Pinkpop

Overstroming

De ideeën over een duurzame omgang met de planeet vallen mooi samen met het verzoek dat Pinkpop het afgelopen jaar kreeg: of de organisatie misschien partner wilde worden van Maas Cleanup. Het kernteam van vijf medewerkers was meteen enthousiast, vertelt Niek: “Sommigen van ons hebben al eerder met een opruimactie van Maas Cleanup meegedaan. Het is een mooi initiatief om onze schouders onder te zetten.”

 

Het team steekt wel vaker de handen uit de mouwen. In 2021, na de overstroming van de Geul, hielp het een campingondernemer in Geulle. Niek: “We zouden die dag samen een fietstocht maken, maar dat voelde niet lekker. Toen zijn we gaan kijken wat we, met alle schoonmaakspullen die we hier hebben staan, konden betekenen.”

Regio

Het tekent de maatschappelijke betrokkenheid van het festival, dat goede doelen als Amnesty International, Oxfam Novib en het Kankerfonds een podium geeft. Tijdens de festivaldagen werkt Pinkpop veel met verenigingen uit de regio, die door de inzet van hun leden een belangrijk deel van hun begroting gedekt krijgen.

 

“Tijdens het festival werken hier zo’n 4.000 vrijwilligers”, vertelt Niek. “Ze worden aangestuurd door 150 leidinggevenden, mensen die veelal een reguliere baan hebben en vrij nemen om hier het weekend te draaien.” Op hen gaat hij ook voor de opruimactie een beroep doen. Voor het team is dat leuk, denkt Niek, zo’n dagje Maas Cleanup-en. “Het is fijn om elkaar te zien en weer even bij te praten. Het is functioneel, maar we maken er ook een uitje van.”

 

En bezoekers? Gaan zij iets merken van het nieuwe partnerschap? “We gaan ons platform zeker inzetten om de boodschap van Maas Cleanup over te brengen”, aldus Niek. “We bereiken veel jongeren, voor veel bezoekers is Pinkpop hun eerste aanraking met de festivalwereld. Dat bereik gaan we zeker gebruiken. Maar het moet niet belerend worden.”

Partners

Daarnaast is hij benieuwd naar de andere partners. “We zijn altijd op zoek naar organisaties om mee samen te werken. Op deze manier komen we in aanraking met bedrijven die duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid ook belangrijk vinden, maar Pinkpop misschien nooit hebben overwogen. Je kunt met je klanten naar voetbal, je kunt ook met ze naar Pinkpop. Het is interessant om met hen in gesprek te raken.”

 

Bovendien, denkt Niek, kun je altijd van elkaar leren. “Als je met elkaar in gesprek bent, komen er altijd wel zaken naar boven. Daarbij bepaalt ieder voor zich hoe belangrijk bepaalde waarden voor de eigen organisatie zijn. Maar je moet er wel mee bezig blijven. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet een kwestie van een vinkje zetten. Je moet blijven veranderen, vooruit gaan en achter je keuzes blijven staan.”

Meer nieuws

15 maart 2022
> betterbusiness

Bijenkorf-teams op pad voor eigen Maas Cleanup

Naast de grote jaarlijkse Maas Cleanup zetten vrijwilligers hun eigen opruimactie op touw. Zondag 13 maart trokken twee teams van de Bijenkorf in Maastricht naar de Maas.

Lees meer

21 maart 2023
> cleanrivers

Het Limburgs Museum lanceert innoverend online multimediaal verhalenplatform

Ons.limburgsmuseum.nl zet actief in op de verhalen van de Limburgers zelf. Op dit platform is er de mogelijkheid om hun ervaringen, herinneringen en kennis te delen.

Lees meer

30 juni 2021
> maasindewet

Jessica den Outer over rechten voor de natuur

Jessica den Outer licht aan tafel bij De Nieuws BV toe waarom de bossen en rivieren in Nederland rechten verdienen.

Bekijk de video

Bekijk meer nieuws

Stay clean: volg ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date
over onze acties en ons netwerk