Fortuna Sittard: 1 jaar partnerschap
Een jaar geleden sloot Fortuna Sittard zich als partner bij Maas Cleanup aan. Samen met Coen Cremers, manager MVO, blikken we terug op een jaar vol inspiratie en nieuwe ervaringen.
Een jaar geleden sloot Fortuna Sittard zich als partner bij Maas Cleanup aan. Samen met Coen Cremers, manager MVO, blikken we terug op een jaar vol inspiratie en nieuwe ervaringen.
En we kijken vooruit naar een nieuw, nog duurzamer jaar, want voor Fortuna was dit nog maar het begin!
Leuk je weer te spreken Coen. Allereerst: hoe gaat het?
“Goed! De zomerstop is alweer eventjes voorbij, dus we zijn weer druk met allerlei projecten. Juli en augustus zijn altijd wat rustigere maanden, dan hebben we tijd om ons in beleid en strategie voor te bereiden op het nieuwe seizoen. Nu gaan we weer echt met scholen, amateurverenigingen en andere partners aan de slag.”
Jullie zijn nu een jaar partner van Maas Cleanup. Hoe is dat jaar bevallen?
“Afgelopen maart hebben we onze eerste cleanup meegemaakt, en in de fase daarnaartoe de Better Business Conferentie. Daar kijken we heel positief op terug. De samenwerking met Noï (Boesten van IVN, red.) is erg prettig. Ook de conferentie was tof. Voor ons is Maas Cleanup een relatief klein onderdeel van onze maatschappelijke uitdagingen. Tijdens de conferentie zagen we mensen die écht 24/7 met klimaat bezig zijn. We werden weer even met de neus op de feiten gedrukt.”
Wat is je van de Better Business Conferentie het meest bijgebleven?
“De presentatie van Milan Meyberg over hoe je met behulp van AI via een avatar met de Maas kunt praten. Wat dat zou kunnen betekenen…. Er was ook een collega mee, en dit soort initiatieven staan ver van ons werk af. Het is gaaf om dat van die kant te zien. Tot slot mocht ik mezelf voorstellen en onze maatschappelijke pijlers toelichten. Als managers MVO zeggen we weleens tegen elkaar: ‘Wij zijn het best bewaarde geheim van de hele Eredivisie’. Veel mensen weten niet wat we als club op sociaal-maatschappelijk vlak allemaal doen.”
“Tijdens de Better Business Conferentie werden we weer even met de neus op de feiten gedrukt.”
Daarna volgde jullie eerste Maas Cleanup Day. Hoe ging die?
“Voor onze eerste opruimactie zijn we aangehaakt bij Wij Schwienswei, een bestaande actie. Die samenwerking beviel goed. We zijn vanuit verschillende kanten van de stad naar het centrum toe gelopen, daar wilden de initiatiefnemers van Wij Schwienswei, Noa en Ed, graag aan meewerken. Bij de gezamenlijke afsluiting hebben we de deelnemers ontvangen in het Mariapark, waar partners Blanche Dael en Mestrom voor koffie en vlaai zorgden. Gelukkig waren we net voor de harde regen binnen.
Uiteindelijk hebben we met meer dan 100 mensen vanuit Fortuna en Wij Schwienswei deelgenomen. Vanuit Fortuna waren dat deels medewerkers, maar met name onze trouwe supporters. Via enkele nieuwsbrieven en het wedstrijdboekje hebben we de actie onder de aandacht gebracht, met uiteindelijk een mooi resultaat aan deelnemers. De spelers konden helaas wat moeilijker aanhaken in verband met de interlandbreak.”
Hoe waren de reacties?
“We hebben veel positieve reacties gehad vanuit de deelnemers en van mensen die de actie voorbij zagen komen. Mensen vonden het mooi om te zien dat Fortuna hier een rol in neemt. We gaan ook zeker door. We zijn er trots op dat we een klein onderdeel mogen zijn van het grotere geheel. En we vinden het, ook bij andere projecten, belangrijk om structureel bij te dragen. Dan kan zo’n project ook bij de achterban landen. Want uiteindelijk willen we steeds meer mensen bereiken, zodat we ons allemaal, beetje bij beetje, duurzamer gaan gedragen.”
“Als managers MVO zeggen we weleens tegen elkaar: ‘Wij zijn het best bewaarde geheim van de hele Eredivisie’.”
Hebben jullie al plannen voor komend jaar?
“Daar komt dat competitieve toch om de hoek kijken: we willen het altijd beter doen. Dus we proberen het succes van vorig jaar op zijn minst te evenaren. Bij Wij Schwienswei ligt de focus komend jaar op andere projecten, dus waarschijnlijk organiseren we onze eigen actie, of haken we aan bij een andere organisatie. Het liefst ruimen we op langs de Maas. De vraag is dan wel of we weer genoeg supporters en andere vrijwilligers gemobiliseerd krijgen.”
Zie je ook andere clubs aanhaken?
“MVV Maastricht is vlak na ons ook partner geworden, en van Roda JC kregen we de vraag wat we met Maas Cleanup doen. Dus daar is ook interesse. Voor een eventuele samenwerking met andere Limburgse clubs blijft het altijd even zoeken hoe we dat kunnen invullen in verband met de rivaliteit op sportief vlak. We hebben Noï in ieder geval wel met een aantal clubs buiten Limburg in contact kunnen brengen, dus hopelijk zullen er snel nog andere bvo’s meedoen. Vanuit de Eredivisie is duurzaamheid ook een van de maatschappelijke pijlers, dus we kijken hoe we elkaar kunnen helpen met onze duurzaamheidsstrategieën.”
Zie je daarin verschillen met wat jullie doen?
“Veel clubs zitten nog in een strategiefase. Ze willen eerst bedenken waar ze op gaan inzetten. Wij vonden het belangrijk om meteen aan te haken met een laagdrempelige actie. Gewoon beginnen: daarmee kun je medewerkers en supporters aanwakkeren. De Eredivisie brengt ieder jaar een impactrapport uit over maatschappelijke cijfers en verhalen, waarvoor ik één project naar voren mocht schuiven. In dit geval heb ik voor Maas Cleanup gekozen. Vergeleken met de sociaal-maatschappelijke projecten staat duurzaamheid nog wat verder van iedereen af. Ik hoop dat de aandacht voor Maas Cleanup bij andere clubs een mogelijke verandering teweegbrengt.”
Hoe gaat het verder met jullie verduurzaming?
“Er zijn verschillende ontwikkelingen in het stadion doorgevoerd. Maar er is nog veel te verbeteren. Slinger, een online carpoolplatform dat supporters aanmoedigt om samen naar uit- en thuiswedstrijden te rijden, hebben we geïntegreerd op onze website. Daarmee gaan we niet alleen uitstoot tegen, maar doen we ook iets aan de sfeer in het stadion. Want bij uitwedstrijden geldt: als de parkeerplekken zijn uitverkocht, worden er ook geen plekken in het uitvak meer verkocht. Zitten er meer mensen in één auto, dan mogen er meer mensen in het uitvak. Dat betekent meer sfeer, en meer support voor de club.”
Heb je nog een boodschap voor de lezers van dit artikel?
“Geef je vooral op! Haak laagdrempelig aan bij een bestaand initiatief, dan kost het je maar een paar uurtjes tijd. Je ruimt op, drinkt een kop koffie en eet een stukje vlaai, en gaat weer verder met je dag. Als je dan ziet wat je met 100 mensen in 2,5 uur kunt bereiken, en als je hoort hoeveel afval er in totaal bij alle acties is opgehaald… Dan is het mooi om daar een onderdeel van te mogen zijn. En het is nog leuk ook!”
Tekst: Ankie Bosch
Deze week zijn de advertenties voor Maas Cleanup Day op driehoeksborden in Maastricht voorzien van pamfletten van Fridays for Future.
Weinig bedrijven legden 22 jaar geleden bij de oprichting vast dat de planeet meetelt als aandeelhouder. Juist zo’n bedrijf stapt nu aan boord bij Maas Cleanup: Salesforce.