Clean Rivers, Better Business

Nieuwe partner Fortuna Sittard: “De kracht van voetbal”

Als pionier van het betaald voetbal in Nederland is Fortuna een begrip in Limburg en ver daarbuiten. Sinds kort is de voetbalclub partner van Maas Cleanup. “We laten zien hoe het op een eenvoudige manier anders kan”.

Als pionier van het betaald voetbal in Nederland is Fortuna een begrip in Limburg en ver daarbuiten. Sinds kort is de voetbalclub partner van Maas Cleanup. Coen Cremers, manager MVO, vertelt hoe betrokken Fortuna bij de regio is. En welke rol er op het gebied van duurzaamheid voor hem klaarligt. “Voetbal is emotie”, zegt Coen Cremers. Het heeft een enorme en unieke aantrekkingskracht: de kracht om bij mensen binnen te komen, hen met elkaar te verbinden en te overtuigen. Daarmee heeft een betaald voetbalclub in zijn ogen ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. “Als je impact kan maken op verschillende maatschappelijke vraagstukken in de provincie, in de Westelijke Mijnstreek en in Sittard-Geleen, dan nemen we die rol als club graag aan.”

Onder de noemer ‘Fortuna Verbindt’ zet Fortuna Sittard zich daarom in voor de regio. De club streeft naar het vergroten van de kwaliteit van leven, het benutten van eigen talent en potentieel en het realiseren van dromen en ambities. “We helpen kwetsbare groepen in de samenleving, stimuleren een gezonde leefstijl, en initiëren participatie- en reïntegratietrajecten”, legt Coen uit. “In het stadion is er dagbesteding voor mensen met een beperking, krijgen jongeren de kans om door te groeien naar betaald werk en halen dementerende ouderen herinneringen op met oud-spelers.”

 

Zo zijn er nog tal van initiatieven, van clinics voor amateurverenigingen tot beweeg- en educatieve video’s voor het onderwijs en het bezoek van spelers en speelsters aan zieke kinderen. Sinds een paar jaar zijn daar, vanuit de wettelijke doelstelling om in 2030 energieneutraal te zijn, initiatieven rondom het thema duurzaamheid bij gekomen.

Voorbeeldfunctie in duurzaam gedrag

“We willen de mensen in onze regio graag enthousiasmeren en bewust maken van duurzamer gedrag”, zegt Coen. “Duurzaamheid is een onderwerp dat vaak ver van mensen afstaat. We proberen een voortrekkersrol te vervullen door te laten zien hoe het op een eenvoudige manier anders kan.”

 

Zo drinken fans bij Fortuna geen frisdrank meer uit plastic bekertjes, maar uit herbruikbare hardcups die bezoekers kunnen sparen of doneren voor sfeeracties en de jeugdopleiding. Of neem de wedstrijdboekjes, die tot voor kort op papier werden verdeeld. 7.000 stuks, iedere wedstrijd. “Dat is natuurlijk niet goed voor het milieu. Daarom bieden we die boekjes nu alleen nog digitaal aan. Maar voor onze supporters hebben die boekjes iets nostalgisch en zijn ze belangrijk, dus moet je uitleggen waarom je zo’n beslissing neemt. Dan merk je dat je de fans in dit duurzaamheidsverhaal best meekrijgt.”

 

Om de regio nog bewuster te maken, werkt Fortuna Verbindt aan verschillende projecten. “We zijn op dit moment bijvoorbeeld bezig met het lanceren van een webapplicatie waarmee supporters samen naar thuis- of uitwedstrijden kunnen rijden. Daarmee hopen we de uitlaatgassen gebonden aan onze activiteiten te verminderen. En natuurlijk is er onze deelname aan Maas Cleanup.”

 

De connectie met de Maas is evident: de rivier stroomt door de Westelijke Mijnstreek, door dorpen waar veel inwoners ‘een Fortuna-hart’ hebben. “We willen graag een bijdrage leveren aan een schonere riviernatuur én dus ook op andere manieren laten zien waar we als club voor staan.”

Sterk merk

Daarbij boort hij, zoals Coen dat noemt, ‘de kracht van voetbal’ aan. “Fortuna is een sterk merk. Iemand uit Groningen weet waarschijnlijk weinig van Sittard, maar Fortuna kennen mensen wel. Dichter bij huis is dat gevoel nog sterker. Als een speler van Fortuna iets doet, brengt dat meer teweeg dan als jij en ik iets doen.” De voetballers vervullen daarmee een belangrijke rol in het uitdragen van de maatschappelijke boodschap. Vaak vinden ze het zelf fijn om bij te dragen, soms krijgen ze van de club een duwtje in de rug.

De kracht van voetbal wordt soms nog onderschat. Zelf denken we erover na om met andere Limburgse clubs en de provincie in gesprek te gaan om de hele regio aan te boren. Ik hoop dat we nog meer stappen kunnen zetten, nog beter kunnen samenwerken, om in Zuid-Limburg een nog grotere maatschappelijke impact te kunnen maken.
Coen Cremers, Fortuna Verbindt

Netwerk

Op die manier hoopt Coen ook aan Maas Cleanup bij te dragen. “We sturen een persbericht, maken een leuke video waarin je ziet dat onze spelers zwerfafval opruimen. We hopen dat mensen daardoor ook zelf eerder afval van straat rapen.” Voor de opruimdag werkt Fortuna Verbindt samen met Wij Schwienswei om bos en beek schoon te maken. “We willen daarbij een beroep doen op onze zakelijke en maatschappelijke partners. En op onze rolmodellen, zoals de jeugd- of eredivisiespelers.”

 

Coen denkt dat de manier waarop Fortuna Verbindt samenwerkt met bedrijven en instanties, ook voor andere Maas Cleanup-partners interessant kan zijn. “De kracht van voetbal wordt soms nog onderschat. Zelf denken we erover na om met andere Limburgse clubs en de provincie in gesprek te gaan om de hele regio aan te boren. Ik hoop dat we nog meer stappen kunnen zetten, nog beter kunnen samenwerken, om in Zuid-Limburg een nog grotere maatschappelijke impact te kunnen maken.”

Meer nieuws

13 maart 2024
> betterbusiness > cleanrivers

Het was Zondag in het Zuiden en Maas Cleanup

De makers van het spektakelmusical Het was Zondag in het Zuiden sluiten zich aan bij Maas Cleanup. Frans Hendrickx, directeur Toneelgroep Maastricht: “Dit is een partnership dat op heel veel vlakken klopt."

Lees meer

5 oktober 2023
> betterbusiness

“We doen veel maar kunnen altijd verder verbeteren.”

Met de founding partners van Maas Cleanup blikken we terug op de afgelopen jaren. Waarom de Maas nog niet plasticvrij is en wat er nog nodig is om dit doel te behalen, bespreken we met Joris de Beer, directeur van dsm-firmenich in Nederland.

Lees meer

1 juni 2023

‘Het is fascinerend om te zien hoe de natuur dit gebied weer heeft ingenomen’

Aan de Huisbergerstraat in Heerlen, ingeklemd tussen woonwijken en bedrijventerreinen, ligt een verborgen groene parel. Vrijwilliger Henk Dussel ruimt er iedere maand op.

Lees meer

Bekijk meer nieuws

Stay clean: volg ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date
over onze acties en ons netwerk