Clean Rivers, Better Business

‘In wat voor wereld willen wij werken en leven?’

Toos Hofstede
Viastory Creative Agency

“Wij zijn een marketing- en communicatiebureau voor strategie, vormgeving en campagnes. Als gecertificeerd B Corp zijn we betrokken en bevlogen bij waar wij goed in zijn én bij wat de wereld nodig heeft.”
Toos Hofstede, Partner Viastory

Met de Maas Cleanup 2020 nemen Limburgse ondernemers en vrijwilligers het voortouw om zwerfafval op te ruimen. De organisatie bestaat uit mensen die ondanks de coronaperikelen de actie financieel steunen en letterlijk de handen uit de mouwen steken. Toos Hofstede en Luc Wassen van Viastory over de Maas Cleanup als logisch onderdeel van hun maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Ze zijn als eerste Limburgse onderneming B Corp gecertificeerd. Dit keurmerk onderscheidt bedrijven die zich aantoonbaar inzetten voor een betere wereld. Het assessment tot dusver was al pittig en ook nu vlak voor de finish komen er vanuit B Corp nog veel vragen. Die zijn geen last maar waardevol vindt Luc Wassen: ‘Het gaat inderdaad heel ver en diep. Maar je blijft zo wel voortdurend bij de les over wat maatschappelijk verantwoord ondernemen voor ons bedrijf betekent.’ 

Wat is ‘ons bedrijf’?
Viastory helpt vanuit Maastricht bij communicatie en marketing. Opdrachtgevers zijn bedrijven en overheden. Luc Wassen: ‘Voor ons betekent het dat we de communicatie van een opdrachtgever bouwen vanuit het echte verhaal van het bedrijf. Wie ben je, wat zijn je drijfveren en wat wordt je volgende stap? Dus werken wij met de communicatie als startpunt naar de gereedschapskist van de marketing toe.’ Die aanpak hanteert het bureau bij diverse organisaties, waaronder de duurzame wasserij Nedlin, Admesy, Nextview, MECC en Stad Genk.

Waarom B Corp?
Toos Hofstede: ’Onze overtuiging is dat geld verdienen en bijdragen aan de samenleving prima te combineren zijn. Wij hebben ons de vraag gesteld: in wat voor wereld willen wij werken en leven? Welke wereld willen wij doorgeven aan onze kinderen? En van daaruit kom je bij de vraag hoe je als ondernemer de stap kunt maken naar die wereld’.

Luc Wassen: ‘De mensen van B Corp hebben vragen over alle facetten van je bedrijf. De governance, het personeelsbeleid, het inkoopbeleid. Wij hebben zaken veranderd van de statuten tot en met openheid intern over de resultaten, meer mensen in vaste dienst en de honorering. We kijken ook naar milieuwinst die we kunnen behalen samen met leveranciers en opdrachtgevers. Door het assessment zijn we daar wat kritischer in maar niet door met het vingertje te wijzen’. Toos:’ Nee, wij nodigen uit, helpen, bemiddelen en verbinden. Zo zijn wij aanjager van veranderingen waar ook zij baat bij hebben’. Concreet voorbeeld: meerdere klanten gebruiken nu milieuvriendelijk geproduceerd papier voor hun drukwerk. Het is mogelijk dankzij het volume dat ontstaat door de samenwerking van meerdere opdrachtgevers van Viastory en de drukkerij.

En dan komt de Maas Cleanup voorbij…
Meteen nadat Huub Waterval het initiatief van de Maas Cleanup op tafel legt, is bij Viastory duidelijk: wij doen mee. Ook al is het een forse investering in geld en uren. Luc Wassen: ’Dit initiatief zit zo dicht op wie we zijn, er was geen seconde twijfel. We zeiden meteen: hier doen we aan mee.’

Nu al is duidelijk dat de Maas Cleanup de grootste schoonmaakactie is die ooit in Nederland op touw is gezet. Op en aan de Maas en langs zijrivieren als de Roer wordt die dag door duizenden vrijwilligers opgeruimd.

Maar de mensen achter de Maas Cleanup willen meer dan een eendaags record
De 19de september moet uitgroeien tot een uitroepteken, tot een symbool voor het vervolg. Toos Hofstede: ‘De partners in de Maas Cleanup willen een beweging op gang brengen. Een beweging van bedrijven en organisaties die de stap naar een duurzame samenleving maken. Dat we samen kijken wat we kunnen en moeten doen en dat we uit dat netwerk van de Maas Cleanup hulp krijgen als we met vragen zitten. Die transitie naar een duurzame samenleving, we moeten die echt maken. Covid-19 drukt ons nog eens overduidelijk op de feiten: we zijn met zijn allen doorgeslagen in de omgang met onze planeet. Je kunt ook zaken doen op een zodanige manier dat het niet ten koste gaat van jouw omgeving en de mensen om je heen. En ook groei of winst maken mag. Maar wel zo dat anderen er niet onder lijden.’

Bezoek website: Viastory Creative Agency

Founding Partners:
samen kom je verder

Camille Oostwegel

Oostwegel Collection, Valkenburg a/d Geul

De bewustwording dat dit ook een lokaal probleem is, is heel belangrijk
Lees het verhaal

Jeroen Heijmans

Salesforce, Eindhoven

Dit groeiende afvalprobleem is niet opgelost met een dag opruimen maar het helpt wel om bewustzijn te verhogen
Lees het verhaal

Noï Boesten

IVN Natuureducatie

Als bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties echt samenwerken, ontstaat meerwaarde voor business én omgeving
Lees het verhaal

Frank Spikker

Mosa, Maastricht

Wij vinden dat iedereen recht heeft op een goed leefklimaat. Van daaruit nemen wij onze verantwoordelijkheid.
Lees het verhaal

Edith Schippers

DSM, Heerlen

DSM is een ‘purpose-led’ bedrijf dat een actieve rol wil spelen in het aanpakken van grote werelduitdagingen
Lees het verhaal

Huub Waterval

Nextview, Eindhoven

Al 20 jaar wordt het probleem van plastic in de rivieren onderkend, maar het is tijd dat er wat power achterkomt
Lees het verhaal
Bekijk al onze partners

Stay clean: volg ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date
over onze acties en ons netwerk