Clean Rivers, Better Business

Rentmeesterschap

Camille Oostwegel
Oostwegel Collection

“De bewustwording dat dit ook een lokaal probleem is, is heel belangrijk”
Camille Oostwegel, Directeur Oostwegel Collection

Founding partner Camille Oostwegel over zijn motieven.
‘Toen Huub Waterval vroeg of we mee wilden doen, hebben wij ons geen twee keer hoeven bedenken. Waar de Maas Cleanup voor staat, dat zit zo in de cultuur van ons familiebedrijf, dat was een no-brainer. Het is ook heel goed dat het om meer gaat dan een actie van één dag. De bewustwording dat dit ook een lokaal probleem is, is ook heel belangrijk.’

U gebruikte eerder in een interview de term ‘rentmeesterschap’
Ja, wij voelen ons de rentmeester van dit mooie bedrijf, voor onze gasten, voor onze medewerkers en voor de volgende generaties. Wij gaan als familiebedrijf niet alleen voor de cijfers van het volgende kwartaal, al moeten die natuurlijk ook goed zijn. Maar wij willen straks een mooi bedrijf door kunnen geven, de continuïteit van ons bedrijf staat daarom altijd op de eerste plaats, dat hebben we in de familie ook zo afgesproken.’

U zegt: de Maas Cleanup past bij u
‘Wij zijn al lang bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat heeft veel aspecten over de volle breedte van de bedrijfsvoering: van de aandacht voor de continue ontwikkeling van onze medewerkers tot aan het energieverbruik en de beperking van het gebruik van plastic. Met onze Talent Factory kijken we hoe wij onze mensen kunnen helpen om alle talent er uit te halen dat er in zit, continue groei te faciliteren.

Bij het energieverbruik zijn al flinke reducties bereikt. De eerste stappen zijn de gemakkelijkste, daarna wordt het moeilijker. ‘Van halogeen naar LED-lampen, dat is snel geregeld. Maar er kan meer: samen met de medewerkers bekijken of de oven tijdens de mise-en-place echt wel aan moet staan. Want als die oven pas een half uur voor de service aan kan dan bespaar je misschien per vestiging per jaar het energieverbruik van een vier-persoonsgezin. En bij vervanging van apparatuur kiezen we tegenwoordig steevast voor het meest energiezuinige apparaat.’

En dan natuurlijk nog het plastic
‘Wij hebben contact gehad met Plastic Whale om te zien of hun tafel bij ons een plaats kon krijgen. Dat ging helaas niet vanwege de afmetingen. Wij proberen het gebruik van plastic terug te dringen maar dat is niet altijd gemakkelijk. Je komt het tegen in de kleine shampooflesjes en bijvoorbeeld in de flesjes water die wij gasten meegeven. Wij blijven zoeken naar alternatieven.’

Hoe zou u ‘clean rivers, better business’ willen vertalen?
’De ondernemer die er voor kiest om mee te doen aan de Maas Cleanup doet dat vanuit de intrinsieke waarden van de actie, niet omdat het goede PR is. En, je krijgt er ook wat voor terug: ik krijg energie van de mensen die ik binnen het project ontmoet. Kijk, als je het van de platte kant beziet dan zeg je: ik doe iets voor de natuur en ik doe zakelijke contacten op. Bekijk je het van de brede kant dan zeg ik: als we als samenleving op de oude voet doorgaan met groeien dan gaat ons dat allemaal raken. De natuur is ons jasje, wij moeten er samen voor zorgen dat wij niet uit dat jasje groeien. Want dat zou ons allemaal raken: mij als persoon, mijn klanten en dus ook mijn bedrijf. Dus in die zin is het ook goed om als ondernemer niet alleen naar het financieel rendement nu te kijken maar ook naar je maatschappelijke en naar je ecologische rendement.’

Bezoek website: Oostwegel Collection

Founding Partners:
samen kom je verder

Edith Schippers

DSM, Heerlen

DSM is een ‘purpose-led’ bedrijf dat een actieve rol wil spelen in het aanpakken van grote werelduitdagingen
Lees het verhaal

Arnold Jansen

Waterschap Limburg, Roermond

Wat er aan vervuiling niet in zit, hoeven wij er ook niet uit te halen
Lees het verhaal

Noï Boesten

IVN Natuureducatie

Als bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties echt samenwerken, ontstaat meerwaarde voor business én omgeving
Lees het verhaal

Huub Waterval

Nextview, Amsterdam

Al 20 jaar wordt het probleem van plastic in de rivieren onderkend, maar het is tijd dat er wat power achterkomt
Lees het verhaal

Jeroen Heijmans

Salesforce, Eindhoven

Dit groeiende afvalprobleem is niet opgelost met een dag opruimen maar het helpt wel om bewustzijn te verhogen
Lees het verhaal

Toos Hofstede

Viastory, Maastricht

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet iets wat je erbij doet, het is een fundamenteel onderdeel van ondernemen
Lees het verhaal
Bekijk al onze partners

Stay clean: volg ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date
over onze acties en ons netwerk