Toos Hofstede
Dauw, Maastricht
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet iets wat je erbij doet, het is een fundamenteel onderdeel van ondernemenLees het verhaal
“Al 20 jaar wordt het probleem van plastic in de rivieren onderkend, maar het is tijd dat er wat power achterkomt. Dat gaat niet alleen om het plastic opruimen zelf. Twee maanden na het opruimen zit de Maas weer vol met afval en plastic. Het is dus ook belangrijk om de oorzaak aan te pakken en daar bewustwording voor te creëren.”
Nextview helpt organisaties een positieve impact te maken. Met Salesforce-expertise en design thinking begeleiden we digitale transformaties en dagen we organisaties uit hun manier van werken opnieuw uit te vinden.
150 aanwezigen. Één ondernemer, toevallig Waterval geheten. Daar begint het allemaal mee, op de startconferentie van Litter Free Rivers and Streams (LIVES). Huub steekt zijn hand op, namens het bedrijfsleven: “Ik dacht: dat is de ontbrekende schakel! Wat als we burgers, overheid en bedrijfsleven verenigen en onze krachten bundelen voor de Maas? Wat zouden we dan op gang brengen?”
In de zaal gaat Peter Bruijns, de aanwezige journalist, rechtop zitten. Huub, oprichter van Nextview, vist vanwege zijn samenwerking met Plastic Whale al jaren zwerfafval uit de Amsterdamse grachten. Voor Limburg en haar moeder Maas wenst hij hetzelfde. Betrokkenheid vanuit het bedrijfsleven, om de goede acties die er zijn nòg meer kracht bij te zetten. En de blijvende oplossing te vinden die het vraagstuk nodig heeft.
Twee weken later ontmoeten Peter en Huub elkaar voor een interview. Met een paginagroot artikel is Maas Cleanup geboren. Ondernemers als Camille, Luc en Toos voelen zich aangesproken, bedrijven als DSM en maatschappelijke organisaties als IVN sluiten aan. Expertises, ervaringen, gedachten én krachten komen samen. Het verhaal begint.
Bezoek website: Nextview
Ook onderdeel worden van onze beweging? Bekijk de voordelen en sluit je aan.