Clean Rivers, Better Business

Nieuwe partner APG legt zichzelf langs de meetlat

Een goed pensioen in een leefbare wereld: voor Ronald Wuijster is dat waar het werk van APG om draait. Als CEO van APG Asset Management is hij met zo’n 1.300 collega’s wereldwijd verantwoordelijk voor de beleggingen van het bedrijf.

Bij APG, pensioenuitvoerder voor acht pensioenfondsen in Nederland, werken in totaal zo’n 4.000 mensen, waarvan ongeveer de helft in Heerlen. Sinds kort is de organisatie, geheel in lijn met de bedrijfsdoelstellingen, partner van Maas Cleanup.

Voor grote pensioenfondsen als ABP en bpfBOUW verzorgt APG de beleggingen van pensioensparingen en vermogens. Vanuit Amsterdam, Heerlen, New York, Hongkong en Singapore belegt het bedrijf voor klanten in verschillende categorieën, zoals aandelen en infrastructuur. “Daar maken we een mooie mix van”, vertelt Ronald, “die we voor onze klanten zo goed mogelijk beheren.” Daarnaast neemt APG de administratie, communicatie en een stukje advisering voor zijn rekening.

Ronald is als lid van de raad van bestuur medeverantwoordelijk voor het gehele bedrijf. Onlangs trad hij bovendien toe tot de statutaire directie van het fondsbeheer, waar hij zich met name richt op de verbinding met de besturen van de verschillende pensioenfondsen. En op hoe APG hen, na de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel, zo goed mogelijk kan bedienen.

Duurzaamheidsdoelen

Duurzaamheid speelt een essentiële rol. In vier pijlers geeft APG richting aan de duurzaamheidsdoelen. Het denkt en werkt mee aan een duurzaam pensioenstelsel, gelooft in verantwoord beleggen, draagt bij aan de verduurzaming van Nederland, en zet zich in om de eigen bedrijfsvoering te verduurzamen.

 

‘Als het om duurzaam beleggen gaat, behoren we echt tot de wereldtop.’
Ronald Wuijster, APG Asset Management

“Voor ons en onze opdrachtgevers is duurzaamheid al heel lang heel erg belangrijk”, zegt Ronald. “Als het om duurzaam beleggen gaat, behoren we echt tot de wereldtop.” De aandacht voor duurzaamheid binnen de eigen organisatie is van recenter aard. “Op een bepaald moment realiseerden we ons: we stellen wel allerlei eisen aan de bedrijven in onze beleggingsportefeuille, maar wat als we onszelf langs die meetlat leggen? We moesten tot onze schaamte bekennen dat we niet op alle gebieden aan onze eigen eisen voldeden.”

 

Vliegkilometers

Sindsdien – nu zo’n vijf jaar geleden – is duurzaam werken het credo. ‘Practice what you preach’, noemt Ronald dat: doen wat je zelf predikt. “We hebben duidelijke doelstellingen geformuleerd rondom zaken als onze CO2-uitstoot en een Paris-aligned pad uitgestippeld. Hoe verwarmen en verlichten we onze gebouwen? Hoe gaan we naar kantoor? En hoe gaan we om met de reizen die we maken?

Als belegger moet je namelijk regelmatig gaan kijken bij de projecten waarin je investeert, legt Ronald uit. “We beleggen vaak in niet-beursgenoteerde projecten. Dan wil je wel weten of de brug of tolweg waarin je investeert er daadwerkelijk ligt, en of die is zoals afgesproken. Je moet er naartoe reizen, dus maak je vliegkilometers. Daar proberen we op een beheerste manier mee om te gaan.”

Ook diversiteit en inclusie zijn belangrijke onderdelen van de duurzame koers. “Daar hebben we de laatste tijd weer veel progressie in gemaakt. We scoren er goed op, maar er is ook nog een weg te gaan. Sommige dingen kunnen altijd nog beter.”

SDI’s en SDG’s

Het partnerschap met Maas Cleanup past perfect bij alle doelstellingen. “Het grootste deel van onze collega’s werkt hier, in Heerlen. Door onze aanwezigheid in Limburg hebben we als vanzelf iets met de Maas. Bovendien proberen we onze beleggingen te koppelen aan de SDG’s. Ofwel: met onze Sustainable Development Investments proberen we bij te dragen aan de Sustainable Development Goals. Bijdragen aan schoon water en schone oceanen hoort daar ook bij.”

‘Het is altijd beter als medewerkers zich hard maken voor een initiatief, dan dat je een willekeurig doel kiest waar ze geen betrokkenheid bij voelen.’
Ronald Wuijster, APG Asset Management

Het initiatief om partner te worden komt bovendien vanuit de organisatie. “We hebben een sponsorbudget dat we inzetten in lijn met onze doelstellingen als bedrijf. Een groep medewerkers heeft Maas Cleanup aangedragen. Ze willen ook als vrijwilliger bijdragen, wat ik mooi vind. Het is altijd beter als medewerkers zich hard maken voor een initiatief, dan dat je een willekeurig doel kiest waar ze geen betrokkenheid bij voelen.”

Internationaal perspectief

Ronald denkt dat de deelname van APG ook voor andere partners interessant kan zijn. “We hebben een breed, internationaal beeld over duurzaamheid. We doen bijvoorbeeld mee aan veel internationale standaarden, en praten mee in internationale gremia over bijvoorbeeld governance, of het meten van CO2-uitstoot of biodiversiteit. Dat is, denk ik, niet zo snel beschikbaar.”

Wat APG er zelf uit hoopt te halen? “Nou, we willen vooral bijdragen. Een groep van onze mensen is hier heel enthousiast over, dus dit zal ook bijdragen aan de motivatie van onze medewerkers. En je leert natuurlijk altijd van anderen. Misschien leren we nieuwe initiatieven kennen die aan een betere wereld kunnen bijdragen. Want uiteindelijk is dat ons ultieme doel: een goed pensioen in een leefbare wereld. Dit is een van de manieren waarop we daaraan bijdragen.”

 

Tekst: Ankie Bosch

Meer nieuws

20 april 2022
> betterbusiness

#BetterBusiness partnerevent #1

Op donderdag 7 april vond bij Maastrichts grote trots Mosa het allereerste Maas Cleanup Better Business partnerevent plaats.

Lees meer

19 september 2020
> cleanrivers

In de media 2020

Overweldigd zijn we door de positieve reacties die we ontvangen op ons initiatief. Hieronder een greep uit de aandacht die de media geeft aan Maas Cleanup. Schroom niet om de berichten binnen je eigen netwerk te delen, spread the word!

Lees meer

11 mei 2023
> betterbusiness

‘Door Maas Cleanup zijn we in de spiegel gaan kijken’

Met de founding partners van Maas Cleanup blikken we terug op de afgelopen jaren. Zo ook met Toos Hofstede van Viastory Creative Agency.

Lees meer

Bekijk meer nieuws

Stay clean: volg ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date
over onze acties en ons netwerk