Clean Rivers, Better Business

Hoe moeder Maas het Limburgse bedrijfsleven verbindt

Gewapend met handschoenen, prikstokken, grijpers en afvalzakken trekken zaterdag 19 september zo’n 5000 mensen de Limburgse natuur in om zoveel mogelijk afval te verzamelen.

Het betreft een zorgvuldig gecoördineerde actie die voor Nederlandse begrippen ongekend is en volledig gesteund wordt door het Limburgse bedrijfsleven. 

Laten we beginnen met een even duizelingwekkend als tot de verbeelding sprekend feit dat waarschijnlijk maar bij zeer weinigen bekend is: alleen al de provincie Limburg omvat zo’n 2700 kilometer aan beekjes en stroompjes. Een lengte die ongeveer gelijk is aan een autorit van Maastricht naar Barcelona en weer terug. Al die beekjes en stroompjes, hoe lieflijk en idyllisch ook, transporteren elke dag opnieuw gezamenlijk enorme hoeveelheden zwerfafval richting de Maas. Die voert het vieze, onverteerbare spul op haar beurt weer richting de zee, met alle rampzalige gevolgen van dien: de plasticdeeltjes komen onder andere terecht in de magen van vogels en vissen, waardoor ze niet alleen een bedreiging voor de natuur vormen, maar uiteindelijk ook schadelijk zijn voor de mens.

Bakjes, zakjes, plastic tassen, lege jerrycans, ballonnen en zelfs afgedankt meubilair dat achteloos in de natuur gedropt is door de mens – of is meegevoerd door modderstromen en door wind; het komt uiteindelijk allemaal in het oppervlaktewater terecht. Elke dag opnieuw wordt zoveel troep in de natuur en in of langs de Nederlandse wateren gedumpt, dat medewerkers van het IVN (Instituut voor natuureducatie een duurzaamheid) eigenlijk nergens meer van staan te kijken. ,,Heeft u een kind dat binnenkort op kamers gaat? Wij kunnen het meubilair leveren”, merkte een INV-medewerker onlangs cynisch op tijdens een bijeenkomst Château St. Gerlach in Houthem, waar de aftrap werd gegeven voor Maas Cleanup 2020.

De afgelopen jaren zijn wel vaker schoonmaakacties gehouden langs de Maas. Kleinschalige evenementen die hoeveelheden afval opleverden waar menigeens van schrok. Nieuw aan deze actie is dat het een grootscheepse, gecoördineerde schoonmaak- en opruimdag betreft, waarbij bedrijven, organisaties en vrijwilligers gezamenlijk de immense hoeveelheid zwerfafval langs de Limburgse wateren te lijf gaan. Gewapend met handschoenen, prikstokken, grijpers en afvalzakken trekken zo’n 5000 mensen op zaterdag 19 september de natuur in om zoveel mogelijk afval te verzamelen. ,,Voor Nederlandse begrippen is dit een actie van ongekende omvang”, zegt Toos Hofstede van het Maastrichtse bureau Viastory Creative Agency dat de communicatie met betrekking tot het grootscheepse opruimevenement voor haar rekening neemt.

“Voor Nederlandse begrippen is dit een actie van ongekende omvang”
Toos Hofstede

Ook Brightlands, ING, de Bijenkorf, Boels Zanders Advocaten, Dolmans Landscaping Group, Chemelot, VDL Nedcar, Q-Park en Boels hebben zich bij het initiatief aangesloten, net als diverse mediabedrijven, waaronder ook Chapeau. De organisatie hoopt dat de actie zo’n succes wordt dat zoveel mogelijk andere bedrijven zich vanaf volgend jaar geroepen voelen zich bij de actie aan te sluiten. Want dat er een vervolg komt staat nu al vast. De bedrijven die hun steun hebben gegeven, committeren zich voor ten minste drie jaar aan het project.

De opruimdag valt niet toevallig samen met World Cleanup Day 2020, een wereldwijde opruimactie waarbij vrijwilligers uit 180 landen de aarde een grote schoonmaakbeurt geven.

‘Moeder Maas’ zorgt in Limburg voor verbinding. Letterlijk, maar ook figuurlijk. Al helemaal tijdens de gezamenlijke opruimactie, waarvoor zaterdagmorgen in alle vroegte het startsein wordt gegeven door gouverneur Theo Bovens. Hij vist tijdens een kleinschalige ceremonie het eerste stukje plastic uit de Maas.

,,Van Eijsden naar de Mookerhei: op zaterdag 19 september 2020 steken we samen de handen uit de mouwen en maken we de Maas één dag plasticvrij. We mobiliseren alle bedrijven en inwoners van Limburg om op die dag zoveel mogelijk zwerfvuil op te halen. En om het na die dag elke dag beter te doen. Zo vinden we samen een structurele oplossing voor het groeiende zwerfafval probleem”, zo valt te lezen op de site www.maascleanup.nl die naar aanleiding van het project is ingericht. Op dit platform is een overzicht van alle activiteiten te vinden.

Vrijwilligers die zich bij het initiatief willen aansluiten door zelf de natuur in te trekken zijn daartoe van harte uitgenodigd. Men dient in dat geval zelf te zorgen voor handschoenen en vuilniszakken. Wie vooraf even contact opneemt met de organisatie kan een afspraak maken om het ingezamelde afval in te leveren bij een van de 27 Maas Cleanup opruimlocaties.

Dit artikel verscheen eerder in Chapeau Magazine, door Maarten van Laarhoven

Meer nieuws

12 augustus 2021
> betterbusiness

Salesforce: De planeet telt mee als belangrijke aandeelhouder

Weinig bedrijven legden 22 jaar geleden bij de oprichting vast dat de planeet meetelt als aandeelhouder. Juist zo’n bedrijf stapt nu aan boord bij Maas Cleanup: Salesforce.

Lees meer

15 augustus 2021
> betterbusiness > cleanrivers

Extra Maas Cleanup:
in de media

Overweldigd zijn we door de positieve reacties die we ontvangen op ons initiatief. Hieronder een greep uit de aandacht die de media geeft aan Maas Cleanup. Schroom niet om de berichten binnen je eigen netwerk te delen, spread the word!

Lees meer

22 juni 2021
> betterbusiness > cleanrivers

WML: in- en extern ‘anders doen’

Wat als we het samen anders doen? Die uitnodigende vraag stelt de Maas Cleanup. Wij vroegen de organisaties die Maas Cleanup steunen wat zij in eigen huis ‘anders doen’ om minder plastic te gebruiken. Dit keer WML, het Limburgse drinkwaterbedrijf.

Lees meer

Bekijk meer nieuws

Stay clean: volg ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date
over onze acties en ons netwerk