‘Door Maas Cleanup zijn we in de spiegel gaan kijken’
Met de founding partners van Maas Cleanup blikken we terug op de afgelopen jaren. Zo ook met Toos Hofstede van Viastory Creative Agency.
Met de founding partners van Maas Cleanup blikken we terug op de afgelopen jaren. Zo ook met Toos Hofstede van Viastory Creative Agency.
Maas Cleanup heeft veel burgers en bedrijven op de been gebracht, maar het doel, de Maas plastic vrij maken, is nog niet gehaald. Waarom het niet gelukt is en wat er nodig is om dit doel wél te behalen bespreken we met Toos Hofstede van Viastory.
De missie van Maas Cleanup was om de Maas binnen drie jaar afvalvrij te maken. Waarom is dat niet gelukt?
“Ik liep zojuist weer langs de Maas, twee weken nadat we hebben opgeruimd, en je ziet dat er weer veel rommel ligt. Het probleem is complex en het is niet één enkele bron die je kunt aanpakken. Je hebt het individu dat afval niet in de prullenbak gooit maar laat slingeren en zich er niet voor verantwoordelijk voelt. En je hebt bedrijven die lozen op de Maas. Bovendien produceert de verpakkingsindustrie heel veel materiaal dat uiteindelijk in de natuur belandt. De Maas gaat ook door Frankrijk en België en neemt nogal wat rommel mee die aanspoelt aan onze oevers. Het gaat dus over bedrijven en individuen, maar het gaat ook over landsgrenzen heen. Het zit dus op veel verschillende niveaus, maar het begint bij goed burgerschap. En ook als bedrijf moet je je verantwoordelijkheid nemen.”
Wat hebben jullie als bedrijf al veranderd?
“Duurzaamheid maakt al sinds de oprichting van Viastory onderdeel uit van alles dat wij doen, van alle communicatiestrategieën die we ontwikkelen en adviezen die we geven. Maar door Maas Cleanup zijn we ook in de spiegel gaan kijken en vroegen ons af: hoe doen we het eigenlijk zelf? En op welke punten kunnen we onszelf nog verbeteren? Maas Cleanup was voor ons het laatste zetje in de rug om een B Corp-certificeringstraject in te gaan. Maak ik met mijn bedrijf een positieve impact? Daar gaat B Corp over. We doorliepen het assessment en kwamen erachter dat we niets hoefden te veranderen, dus we waren al B Corp. Dat vonden we een groot compliment, maar dat nam niet weg dat we het op heel veel punten ook anders konden doen. Dat begint klein, met het scheiden van afval. Maar je neemt ook je leveranciers onder de loep. Hoe zit het met de verpakkingen die wij binnenhalen? Welk soort papier gebruiken we eigenlijk. En is dat wel het meest duurzame? Is het überhaupt nodig om drukwerk te produceren? Door onszelf en onze leveranciers op dat soort onderwerpen te bevragen, hebben we heel veel afval kunnen voorkomen.”
'Het zit dus op veel verschillende niveaus, maar het begint bij goed burgerschap. En ook als bedrijf moet je je verantwoordelijkheid nemen.'
Wat kunnen jullie als bedrijf beter doen?
“We zouden de eigenaar van het pand dat we huren kunnen overtuigen om duurzamere investeringen te doen. Op energetisch niveau, maar ook qua schoonmaak. We zouden andere huurders in ons pand kunnen overtuigen om ook mee te doen aan de Maas Cleanup en aan opruimacties. Als je samen je omgeving schoonhoudt, leer je elkaar beter kennen en voel je je sneller verantwoordelijk. Ook zou ik de omgeving van ons kantoor willen vergroenen. Meer planten en minder stenen. Zo wordt het water beter vastgehouden als er weer een overstroming is.”
Wat kan de lezer doen?
“Maak tijdens de lunchpauze even een rondje door de buurt en raap afval op. Daar begint het mee. Laat het niet vallen en pak het op. En doe het samen. Want het samenkomen zorgt al voor kruisbestuiving en helpt je de volgende stap te zetten. Sluit je aan bij Maas Cleanup en ga met je organisatie aan de slag. Je leert van anderen en kunt bespreken waar je tegenaan loopt. Het inspireert en verbroedert.”
Meedoen?
Ons netwerk brengt ondernemers, ambitieuze professionals en vrijwilligers samen. Hier delen we kennis en ervaring en bundelen we onze krachten. We helpen elkaar in de transitie naar een duurzamer bedrijf, een betrokken organisatie en uiteindelijk naar een schonere riviernatuur. Sluit je aan.
De oevers van de Maas tussen Eijsden en Mook krijgen 19 september een grote beurt. Met steun van bedrijven en duizenden vrijwilligers wordt afval op en langs het Limburgse deel van de rivier opgeruimd. Initiatiefnemer Huub Waterval legt uit.
Een goed pensioen in een leefbare wereld: voor Ronald Wuijster is dat waar het werk van APG om draait. Als CEO van APG Asset Management is hij met zo’n 1.300 collega’s wereldwijd verantwoordelijk voor de beleggingen van het bedrijf.