Reactie protest Fridays for Future
Deze week zijn de advertenties voor Maas Cleanup Day op driehoeksborden in Maastricht voorzien van pamfletten van Fridays for Future.
Deze week zijn de advertenties voor Maas Cleanup Day op driehoeksborden in Maastricht voorzien van pamfletten van Fridays for Future.
Aanstaande zaterdag is het weer tijd voor Maas Cleanup Day met duizenden vrijwilligers. Dit is de tweede opruimactie die we dit jaar organiseren. Deze week zijn de advertenties voor Maas Cleanup Day op driehoeksborden in Maastricht voorzien van pamfletten van Fridays for Future. Daarop wordt vermeld dat er door Chemelot microplastics worden geloosd en dat meedoen aan Maas Cleanup een vorm van greenwashing is.
Maas Cleanup heeft zich ook verbaasd over de afgegeven vergunning voor het lozen van 14.400 kg microplastics per jaar in de Maas. Achter de schermen hebben wij druk overleg gevoerd en er zijn als resultaat hiervan ook vragen gesteld aan de politiek op provinciaal en nationaal niveau. Het is duidelijk dat de economische belangen hier zwaarder wegen dan de ecologische belangen. Maas Cleanup beoogt juist met een initiatief als Maas in de Wet hier een halt aan toe te roepen en verzamelt daarom 50.000 handtekeningen door middel van een petitie.
Wij vinden dat geheel ten onrechte gewag wordt gemaakt van greenwashing door Maas Cleanup. Hiervan is geen sprake. Fridays for Future Maastricht vraagt weliswaar aandacht voor een belangrijke kwestie, echter het in twijfel trekken van onze integriteit vinden wij teleurstellend. Dit doet geen recht aan de inspanningen van onze duizenden vrijwilligers en aangesloten organisaties.
Maas Cleanup is een netwerk van bedrijven, (natuur-) organisaties en vrijwilligers. We helpen elkaar in de transitie naar een duurzamer bedrijf en uiteindelijk naar een schonere riviernatuur. We werken samen met het bedrijfsleven vanuit een intrinsieke motivatie. Juist door bedrijven te betrekken geloven we dat we met meer slagkracht en innovatie aan duurzame oplossingen kunnen werken.
Organisatie Maas Cleanup
Dit voorjaar hingen de billboards voor Maas Cleanup niet alleen in Limburg langs de weg, maar ook in Rotterdam. Met dank aan data driven marketingbureau Clever Strategy, dat als kersverse partner al zijn marketingkennis en -kunde in strijd gooide.
Wat begon met het idee van één ondernemer, is in vier jaar tijd uitgegroeid tot een stroom van bedrijven, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers, die zich samen inzetten voor een schone Maas: Maas Cleanup.
Met de founding partners van Maas Cleanup blikken we terug op de afgelopen jaren. Zo ook met Noï Boesten van IVN natuureducatie en duurzaamheid.