Clean Rivers, Better Business

Werken aan de toekomst van MVV (en) Maastricht

Maastricht en MVV, de stad en de voetbalclub. Ze delen niet alleen hun plek op aarde, maar vooral passie, trots en loyaliteit. Want ook in moeilijke jaren blijven de Maastrichtenaren us MVV’ke trouw.

Sales Manager Mick Beckers vindt het daarom vanzelfsprekend om als club iets terug te doen.

Hij had net een jaar in Málaga gewerkt toen Mick erachter kwam dat zijn ambities toch in het zuiden van Nederland lagen. Voor hij het wist, lag er een nieuwe baan in het verschiet: Sales Manager bij MVV Maastricht. Een baan met veel vrijheid en verantwoordelijkheid bij ‘dé betaald voetbalorganisatie van Nederland’ – dat laatste met een brede grijns.

“Een voetbalclub is een mooie plek voor ondernemerschap binnen een organisatie”, zegt Mick. “Ik heb een passie voor voetbal, maar vind vooral de combinatie met het commerciële plaatje interessant. De verbinding die je met mensen kunt leggen is heel belangrijk. Ik voer gesprekken met partners en sponsoren. Het is gaaf om zo het netwerk van de club uit te bouwen.”

 

Clubliefde

MVV is een bijzondere club met een hele rijke geschiedenis, aldus Mick. “We zijn een van de oudste voetbalclubs van Nederland, opgericht in 1902. Er zit veel clubliefde bij supporters, ook omdat er een heel mooie en trotse stad achter zit.” In het verleden is de aanwezigheid van de club in de stad wat afgezwakt. Mick heeft de ambitie om daar, samen met partners, verandering in te brengen. “Het doel is: als je aan Maastricht denkt, denk je aan MVV. En andersom.”

Daarbij gaat zijn aandacht vooral uit naar een perfecte beleving voor partners. Mick kijkt of ze tevreden zijn, wat er anders of beter kan. Vaak zit hij als 22-jarige met de beslissers aan tafel: de directeur, de raad van bestuur. Een positieve ervaring, vindt hij. “De gesprekken die we met partners voeren zijn heel open en transparant. Dat wordt erg gewaardeerd. We werken samen aan de toekomst van MVV.”

 

Als je een voorbeeldfunctie vervult, kun je anderen meenemen in de verandering. Ook dat is duurzaamheid.
Mick Beckers, MVV Maastricht

Maatschappelijke rol

Die toekomst steunt voor MVV op drie pijlers: de eerste selectie, de MVV Maastricht Academy, en de maatschappelijke doelen. De afgelopen jaren voerde de club onder meer projecten uit op gebied van jeugd en gezondheid, leefstijlverandering, sporten, armoede en eenzaamheid. Zoals de scholentour ‘Lerend scoren’. Of Playing for Success, een project dat kinderen van 9 tot 14 jaar een boost geeft in zelfvertrouwen en motivatie. Ook is er een eigen ‘walking footbal’-team, ‘Old Stars’ genaamd, waar 50+-ers elkaar ontmoeten en samen een balletje trappen.

Om de projecten te organiseren, werkt de voetbalclub samen met partners en maatschappelijke organisaties als MUMC+, scholen en goede doelen. Maas Cleanup hoort daar ook bij. Hier lag de focus dit jaar vooral op de promotie van de opruimacties. In de toekomst hoopt Mick met spelers en medewerkers op te gaan ruimen. En om het bereik van de club nog meer in te zetten om ook supporters en anderen te enthousiasmeren.

Voorbeeld

Wat de voetbalclub met de Maas heeft? “Ik denk dat heel Maastricht iets met de Maas heeft! De Maas was vroeger een van de belangrijkste handelsroutes. Die heeft ervoor gezorgd dat Maastricht is ontstaan. Ik vind het altijd grappig als mensen uit de Randstad zeggen dat ze centraal liggen. Dan denk ik: kom hier maar eens kijken. De Maas speelt daar een belangrijke rol in.”

Mick vindt het belangrijk om een aandeel te hebben in de stad. En dat betekent aandacht voor iedereen. “Of je nou een grote of een kleine sponsor bent. En of je nou net komt kijken of al jarenlang fan bent. Een voetbalclub is een weerspiegeling van de samenleving, maar dan in het klein. Als je dan een voorbeeldfunctie vervult, kun je anderen meenemen in de verandering. Ook dat is duurzaamheid.”

 

Tekst: Ankie Bosch

Meer nieuws

18 augustus 2021
> cleanrivers

GroenLinks roept het college op om actie te ondernemen

Het stuit GroenLinks tegen de borst te moeten vernemen dat deze weergaloze inzet van alle vrijwilligers ‘dweilen is met de kraan open’, nu blijkt dat vlak over de grens, in Lixhe, de stuwdam nog altijd volloopt met afval.

Lees meer

26 april 2023
> betterbusiness

Commitment Day 2023

Drie jaar is het inmiddels geleden dat wij op Château Neercanne voor het eerst kennis maakten met de founding partners van Maas Cleanup: de ondernemers en de maatschappelijke organisaties van het eerste uur.

Lees meer

15 augustus 2021
> betterbusiness > cleanrivers

Extra Maas Cleanup:
in de media

Overweldigd zijn we door de positieve reacties die we ontvangen op ons initiatief. Hieronder een greep uit de aandacht die de media geeft aan Maas Cleanup. Schroom niet om de berichten binnen je eigen netwerk te delen, spread the word!

Lees meer

Bekijk meer nieuws

Stay clean: volg ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date
over onze acties en ons netwerk