Laat de Maas niet zinken
Vele Nederlanders zijn afhankelijk van het water van de Maas. Helaas bevinden zich steeds meer en meer hoeveelheden van chemicaliën in haar water die de drinkbaarheid bedreigen.
Vele Nederlanders zijn afhankelijk van het water van de Maas. Helaas bevinden zich steeds meer en meer hoeveelheden van chemicaliën in haar water die de drinkbaarheid bedreigen.
In deze serie een visuele representatie van de overname van de rivier door het afval van de mens. Het water wordt troebeler, onze kans om dat tegen te gaan, kleiner.
De posters hebben een vlek waarvan de kleur is opgebouwd uit informatie van het (vervuilende) element. Neem bijvoorbeeld Zink: het 30e element in het periodiek systeem, afkorting Zn en dus de 16e en 14e letter van het alfabet, vormen samen de hexadecimale kleurcode: #302614, de kleur van de vlek. De grootte en overlap van de vlek representeren de groei van de vervuiling.
Mijn naam is Esmeralda, oud-stagiair bij Viastory en student Communication & Multimedia Design, en ik wil me graag inzetten voor een schone toekomst waarin ik oud kan worden en zorgeloos kan genieten van de natuur om me heen. Waarin het besluit om kinderen te nemen niet afhangt van een dreigende klimaatramp, waarin ik niet bang ben een onnatuurlijke dood te sterven en waarin massaproductie en consumentisme slechts begrippen uit een geschiedenisboek zijn. Een wereld waar respectvol omgaan met al het moois wat de wereld te bieden heeft, weer de norm wordt.
De makers van het spektakelmusical Het was Zondag in het Zuiden sluiten zich aan bij Maas Cleanup. Frans Hendrickx, directeur Toneelgroep Maastricht: “Dit is een partnership dat op heel veel vlakken klopt."
Onder begeleiding van de Wageningen Universiteit en Jessica den Outer hebben 6 studenten onderzoek gedaan naar de vraag: "Hoe kan een ‘rechten van de rivier’-perspectief bijdragen aan het terugdringen van de PFAS-vervuiling in de Maas?"
Een stuwende kracht met enorme impact. Samen maakten we van woorden werkelijkheid. Van een idee een beweging die nog altijd groeit. We eindigen 2023 opnieuw met grote verwachtingen. En starten 2024 met een vraag: doe je mee? We hebben je nodig!