Clean Rivers, Better Business

Nieuwe partner Facilicom in actie voor een betere leefomgeving

Met ruim 20.000 medewerkers zijn ze één van de grootste dienstverleners van Nederland: Facilicom Group, sinds dit jaar partner van Maas Cleanup. Actief van schoonmaak tot beveiliging, van catering tot zorg.

Consultant en Data-analist Jeffrey Lefèvre vertelt hoe Facilicom Group zich inzet voor mens, samenleving en klimaat.

 

Als familiebedrijf is Facilicom Group van oudsher betrokken bij de samenleving. De maatschappelijke verantwoordelijkheid is georganiseerd in de strategische pijler Sociaal Duurzaam. Hieronder vallen vitaal werkgeverschap, social impact, diversiteit en inclusiviteit en de impact op het klimaat. Daarnaast is er een speciale stichting, de Facilicom Foundation, die initiatieven initieert en ondersteunt om verder bij te dragen aan een fijne leefomgeving voor iedereen.

 

“Collega’s kunnen een aanvraag bij de stichting indienen voor organisaties die ze een warm hart toedragen, of waar ze zelf bij betrokken zijn”, legt Jeffrey uit. Samen met twee collega’s besteedt hij een deel van zijn werkweek aan de Facilicom Foundation. Past de aanvraag bij een van de pijlers van de stichting – schoon, samen eten, zorg, veilig en armoede? Dan volgt er een gesprek om te kijken wat er precies nodig is.

Van klein tot groot

Soms denken medewerkers dat ze meteen een landelijke actie op touw moeten zetten. Maar dat hoeft helemaal niet, zegt Jeffrey. “Het kan iets heel eenvoudigs zijn, zoals een nieuwe koelkast voor de voedselbank.” Al mag het natuurlijk ook groter. Vorig jaar ondersteunde de stichting een ‘Sheltersuit Sleep Out’. Een nacht sliepen 22 collega’s in de buitenlucht om geld in te zamelen voor de Sheltersuit Foundation, die ‘slaapzakjassen’ voor daklozen maakt. In juni is er ‘De Uitdaging’. Dan probeert de stichting zoveel mogelijk medewerkers in beweging te krijgen om – al dan niet tijdens werktijd – vrijwilligerswerk te doen. De groepsactiviteiten variëren van voedsel bereiden tot het opknappen van tuintjes.

 

Met iedere actie gaat de Facilicom Foundation meer leven onder de eigen medewerkers, ziet Jeffrey. “Zo’n Sheltersuit Sleep Out brengt het gesprek op gang. Daardoor krijgen we ook van andere collega’s weer meer aanvragen.” Dat is een goede zaak, want van de drie financieringspotjes van de stichting – voor medewerkersaanvragen, vaste maatschappelijke partners en eenmalige externe aanvragen – heeft de eerste nog genoeg ruimte.

“Als we volgend jaar doorgaan, kunnen we het weer groter aanpakken en meer collega’s aantrekken.”
Jeffrey Lefèvre, Facilicom Group

Schoon

Ook de betrokkenheid bij Maas Cleanup komt voort uit een aanvraag van een van de collega’s. Beter gezegd: van een van de duurzaamheidsmanagers. “We hadden nog niet echt een partner in ‘schoon’, dus die aanvraag paste heel goed”, vertelt Jeffrey. “Bovendien danken we best veel van onze business aan de Maas. En het hoofdkantoor van Facilicom Group staat in Schiedam, met uitzicht op de haven.”

 

Jeffreys divisie, Facilicom Solutions, houdt kantoor in de Waalhaven, waar ook de opruimactie plaatsvond. Jeffrey schrok er van de hoeveelheid plastic verpakkingen die hij vond. “De kade ligt vol met grote stenen. Van een afstandje zie je er bijna geen afval liggen. Maar als je dichterbij komt en tussen die stenen kijkt, komt er een eindeloze hoeveelheid plastic tevoorschijn.”

Mensenbedrijf

Gelukkig staat Facilicom er in Rotterdam niet alleen voor. Jeffrey zit ook in de kerngroep van Rot.Jong, een netwerk van jonge professionals van grote bedrijven als ABN Amro, Deloitte en het Havenbedrijf. “We hebben de actie ook bij Rot.Jong geplaatst en vanuit het netwerk aanmeldingen gehad. En de campagne, verzorgd door Clever Strategy, was heel sterk. Hopelijk sluiten op die manier weer nieuwe bedrijven aan.”

 

Als ‘mensenbedrijf’ met medewerkers door het hele land heeft Facilicom Group een voorbeeldfunctie, vindt Jeffrey. Ook naar klanten toe. Hij hoopt dan ook dat Maas Cleanup een meerjarig partnerschap wordt. “Aan het einde van dit jaar evalueren we en presenteren we richting het bestuur de projectplannen van onze partners. In deze presentatie stel ik Maas Cleanup voor als nieuwe maatschappelijke partner.” Daar heeft hij nu al zin in: “Als we volgend jaar doorgaan, kunnen we het weer groter aanpakken en meer collega’s aantrekken.”

 

Tekst: Ankie Bosch

Meer nieuws

25 november 2023
> betterbusiness > cleanrivers

Uitslag Tweede Kamerverkiezingen – L1 Arena

Vanuit Maas Cleanup werden we uitgenodigd bij het programma L1 Arena, om te praten over de verkiezingsuitslag. Toos Hofstede: "De natuur trekt zich niets aan van welke uitslag dan ook en wordt wel degelijk gehoord door het bedrijfsleven."

Lees meer

16 januari 2021
> cleanrivers

Kijk: Moeder en dochter voor het klimaat

"Ik merk dat mijn generatie het steeds belangrijker vindt om zich in te zetten voor het klimaat."

Bekijk de video

26 augustus 2021
> cleanrivers > maasindewet

‘Limburgse Maas dreigt afvoerputje van Europa te worden’

Limburg moet zich gaan voorbereiden op grote hoeveelheden afval, die door extreme regenval via de rivieren het land instromen.

Lees meer

Bekijk meer nieuws

Stay clean: volg ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date
over onze acties en ons netwerk