Clean Rivers, Better Business

Nieuwe partner Clever Strategy zet Maas Cleanup in de etalage

Dit voorjaar hingen de billboards voor Maas Cleanup niet alleen in Limburg langs de weg, maar ook in Rotterdam. Met dank aan data driven marketingbureau Clever Strategy, dat als kersverse partner al zijn marketingkennis en -kunde in strijd gooide.

Partner en CEO Kjeld Piek vertelt hoe zijn bewustzijn ten aanzien van duurzaamheid met de dag groeit.

Samen met jeugdvriend Jasper van den Broek begon Kjeld 14 jaar geleden Clever Strategy. Een bedrijf dat marketing en technologie samenbrengt om op basis van feiten de marketing in te richten en uit te rollen, met duurzaam effect voor de resultaten van hun klanten. Daarbij doet Clever Strategy al jaren aan sponsoring en goede doelen, vooral binnen de dienstverlening. Ze ondersteunen organisaties met een sociale missie, zoals het Erasmus MC, Museon-Omniversum of journalist en schrijver Sander de Kramer, die kinderen uit diamantmijnen haalt.

Het kan wél

Ten aanzien van duurzaamheid is Kjeld, zoals hij zelf zegt, ‘niet altijd heel bewust geweest’. Daar kwam verandering in toen hij bij The Entrepreneurs’ Organization (EO), een internationaal ondernemersnetwerk, Huub Waterval leerde kennen. “Ik heb de duurzame missie van Huub een paar jaar voorbij zien komen. Dan ga je er zelf ook steeds meer mee bezig zijn.”

 

Toen Fourtop’s Jaap van Oord belde dat hij Maas Cleanup naar Rijnmond wilde halen, was Kjeld meteen enthousiast. “Ik dacht: Dat vind ik echt top! We zitten zelf in een soort bedrijfsverzamelgebouw. Dan ben je beperkt in wat je zelf kunt doen, bijvoorbeeld ten aanzien van duurzame energie.” Meedoen aan Maas Cleanup kan wél, en dan ook nog met een belangrijke en wat Kjeld betreft structurele bijdrage.

"Het geeft voldoening om samen iets te bereiken. Het verbindt. [...] Er waren ook mensen van buiten ons bedrijf. Dan is het leuk om te zien hoe onbekenden op een leuke manier samen aan de slag gaan. En hopelijk anderen weer inspireren om ook in beweging te komen."
Kjeld Piek, CEO Clever Strategy

Communicatiekracht

Voor de afgelopen opruimactie heeft Clever Strategy al laten zien hoeveel communicatiekracht het bedrijf in huis heeft. Wie in maart het centrum van Rotterdam bezocht, kon niet om Maas Cleanup heen. In eigen uren en zonder winstbelang organiseerde Clever Strategy de inkoop van media, zoals advertenties en billboards in winkelcentra en stadscentrum. De opruimactie was te horen en te zien op radio en tv. Daarbij werd scherp onderhandeld om de kosten voor Maas Cleanup zo laag mogelijk te houden.

 

Daarnaast ging Kjeld met een aantal collega’s naar buiten. “Het kantoor van Clever Strategy zit aan de kade. Je kunt hier bij wijze van spreken met een bootje het water op.” Aan de overkant van de Nieuwe Maas ligt het Eiland van Brienenoord, een bijzonder natuurgebied met onder meer bos, volkstuinen, een natuurspeeltuin en een getijdenpark. Hier, in deze groene oase in hartje Rotterdam, ging Clever Strategy met vuilniszakken en grijpers aan de slag.

 

Dat was, vertelt Kjeld, wel even schrikken. “Ik wist dat het er vies was, maar dat er zoveel afval lag, had ik niet verwacht. Door de werking van eb en vloed blijft alles wat in het water drijft, op het Brienenoordeiland liggen. Bovendien is het ook een ontmoetingsplek. Dat maakt van dit verborgen stukje natuur een soort glasbak zonder bak. Lege flessen, kledingstukken, matrassen, bureaulampen: we kwamen de gekste dingen tegen.”

Motiverend

Laatst nog zag Kjeld een wielrenner het afval van zijn ontbijt zo naast zich neergooien. “Als je dat ziet… het is toch asociaal hoe we met de stad en de natuur omgaan.” Juist dan is het fijn om iets te kunnen doen. “Met een heel klein initiatief kun je met z’n allen al impact maken. Dat werkt motiverend. Leonie, onze Expert lead Content, zei meteen: ‘We moeten dit gaan doorzetten en vaker een rondje lopen.’ Ik kon het niet eens tillen, zoveel afval had ik bij me.”

 

De eerste Maas Cleanup-ervaringen zijn dan ook ‘goed bevallen’. Kjeld: “Het geeft voldoening om samen iets te bereiken. Het verbindt. We liepen door de regen, dat brengt ook een bepaalde sfeer. Collega’s die niet mee konden doen, leefden met ons mee. En er waren ook mensen van buiten ons bedrijf. Dan is het leuk om te zien hoe onbekenden op een leuke manier samen aan de slag gaan. En hopelijk anderen weer inspireren om ook in beweging te komen.”

 

Tekst: Ankie Bosch

Meer nieuws

12 augustus 2021
> betterbusiness

Salesforce: De planeet telt mee als belangrijke aandeelhouder

Weinig bedrijven legden 22 jaar geleden bij de oprichting vast dat de planeet meetelt als aandeelhouder. Juist zo’n bedrijf stapt nu aan boord bij Maas Cleanup: Salesforce.

Lees meer

19 september 2020
> cleanrivers

In de media 2020

Overweldigd zijn we door de positieve reacties die we ontvangen op ons initiatief. Hieronder een greep uit de aandacht die de media geeft aan Maas Cleanup. Schroom niet om de berichten binnen je eigen netwerk te delen, spread the word!

Lees meer

1 juni 2023

‘Het is fascinerend om te zien hoe de natuur dit gebied weer heeft ingenomen’

Aan de Huisbergerstraat in Heerlen, ingeklemd tussen woonwijken en bedrijventerreinen, ligt een verborgen groene parel. Vrijwilliger Henk Dussel ruimt er iedere maand op.

Lees meer

Bekijk meer nieuws

Stay clean: volg ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date
over onze acties en ons netwerk