Communicatiekracht
Voor de afgelopen opruimactie heeft Clever Strategy al laten zien hoeveel communicatiekracht het bedrijf in huis heeft. Wie in maart het centrum van Rotterdam bezocht, kon niet om Maas Cleanup heen. In eigen uren en zonder winstbelang organiseerde Clever Strategy de inkoop van media, zoals advertenties en billboards in winkelcentra en stadscentrum. De opruimactie was te horen en te zien op radio en tv. Daarbij werd scherp onderhandeld om de kosten voor Maas Cleanup zo laag mogelijk te houden.
Daarnaast ging Kjeld met een aantal collega’s naar buiten. “Het kantoor van Clever Strategy zit aan de kade. Je kunt hier bij wijze van spreken met een bootje het water op.” Aan de overkant van de Nieuwe Maas ligt het Eiland van Brienenoord, een bijzonder natuurgebied met onder meer bos, volkstuinen, een natuurspeeltuin en een getijdenpark. Hier, in deze groene oase in hartje Rotterdam, ging Clever Strategy met vuilniszakken en grijpers aan de slag.
Dat was, vertelt Kjeld, wel even schrikken. “Ik wist dat het er vies was, maar dat er zoveel afval lag, had ik niet verwacht. Door de werking van eb en vloed blijft alles wat in het water drijft, op het Brienenoordeiland liggen. Bovendien is het ook een ontmoetingsplek. Dat maakt van dit verborgen stukje natuur een soort glasbak zonder bak. Lege flessen, kledingstukken, matrassen, bureaulampen: we kwamen de gekste dingen tegen.”