‘We hebben een beweging op gang gebracht’
Met de founding partners van Maas Cleanup blikken we terug op de afgelopen jaren. Zo ook met Camille Oostwegel van Oostwegel Collection.
Met de founding partners van Maas Cleanup blikken we terug op de afgelopen jaren. Zo ook met Camille Oostwegel van Oostwegel Collection.
Maas Cleanup heeft veel burgers en bedrijven op de been gebracht, maar het doel, de Maas plastic vrij maken, is nog niet gehaald. Waarom het niet gelukt is en wat er nodig is om dit doel wél te behalen bespreken we met Camille Oostwegel van Oostwegel Collection.
De missie van Maas Cleanup was om de Maas binnen drie jaar afvalvrij te maken. Waarom is dat niet gelukt?
Het antwoord is complex, maar de belangrijkste reden is dat mensen onfatsoenlijk met de natuur omgaan. En wat het ingewikkeld maakt is dat Nederland omringd is door andere landen die zorgen voor vervuiling in de Maas. Maar we hebben een beweging op gang gebracht waarmee we veel hebben bereikt. We hebben bijvoorbeeld de petitie Maas in de wet ingediend (een voorstel om de Maas rechten toe te kennen, red.). Dat is een manier om bepaalde vervuilers een halt toe te roepen. Als je te snel rijdt krijg je een bekeuring, maar je kunt van alles in de Maas gooien, zonder dat iemand je kan aanpakken. Met de opruimactie creëren we bovendien bewustwording; mensen zien dat er echt iets moet veranderen. We deden dat eerst in september, maar dat is vanwege de waterstand niet het beste moment om dat te doen. Nu deden we het in maart. We hebben toen nog meer plastic eruit gevist dan in het najaar. Dat laat de urgentie goed zien.
Als je te snel rijdt krijg je een bekeuring, maar je kunt van alles in de Maas gooien, zonder dat iemand je kan aanpakken.
Wat hebben jullie als bedrijf al veranderd?
In het jaar dat we ons aansloten bij Maas Cleanup zijn we gestopt met het gebruik van kleine shampoo- en zeepflesjes in onze hotels. Dat is geen noviteit, maar het maakt een groot verschil. Het scheelt zo’n 40.000 flesjes per jaar en dus duizenden kilo’s afval. Dat was een goede stap. We spreken bovendien voortdurend met onze leveranciers en kijken op welke manier we de hoeveelheid plasticafval kunnen verminderen. We zijn bijvoorbeeld gaan werken met een leverancier die de koffie in tonnen levert, in plaats van in plastic zakken. De grote vuilverwerkingsbedrijven maken het scheiden van afval niet altijd eenvoudig, maar het bedrijf waar wij mee werken gaat nu gratis het plastic gescheiden ophalen. Dat vind ik een geweldige stap. Als je erover in gesprek blijft, kom je tot nieuwe manieren van werken.
Wat kunnen jullie als bedrijf beter doen?
Het scheiden van afval kan beter. We zouden ervoor kunnen zorgen dat restafval, plastic en papier op de hotelkamer al gescheiden worden. Daar is nog winst te behalen. En als een gast niet de discipline heeft om het te scheiden, dan is het voor housekeeping een kleine moeite om het plastic flesje even in de juiste bak te gooien. Maar nu gaat het allemaal in één bak bij het restafval.
Wat kan de lezer doen?
Scheid thuis zo veel mogelijk je afval. En kijk goed naar de verpakkingen die je koopt. Koop je kaas in de supermarkt in plastic of koop je hem op de markt in papier? Die bewustwording is belangrijk, ook thuis, want wat je thuis doet, neem je ook weer mee naar je werk. Als je de kans hebt om invloed uit te oefenen op je werk, dan moet je dat zeker doen. Kijk of je afval beter kunt scheiden, dat is een kleine moeite.
Meedoen?
Ons netwerk brengt ondernemers, ambitieuze professionals en vrijwilligers samen. Hier delen we kennis en ervaring en bundelen we onze krachten. We helpen elkaar in de transitie naar een duurzamer bedrijf, een betrokken organisatie en uiteindelijk naar een schonere riviernatuur. Sluit je aan.
Wauw! Dit jaar kleurde Limburg maar liefst twee (!) keer blauw, en inmiddels zijn de resultaten daarvan binnen.
Zo’n vijfduizend vrijwilligers namen 18 september overal in Limburg deel aan de Maas Cleanup. Een verslag van de strijd tegen zwerfafval.