#BetterBusiness partnerevent #1
Op donderdag 7 april vond bij Maastrichts grote trots Mosa het allereerste Maas Cleanup Better Business partnerevent plaats.
Op donderdag 7 april vond bij Maastrichts grote trots Mosa het allereerste Maas Cleanup Better Business partnerevent plaats.
We kregen een kijkje achter de schermen en zagen welke investeringen Mosa doet op het gebied van duurzaamheid, en wat de impact daarvan is op ecologie, economie en samenleving. Natuurlijk keken we ook even terug, én vooruit naar een nieuw jaar vol initiatieven voor een schone Maas.
Op de plek waar Mosa 140 jaar geleden begon met het maken van porselein en nu architecten ontvangt en inspireert, presenteerde algemeen directeur Frank Spikker ons de duurzaamheidsmissie van de tegelfabrikant. En die is indrukwekkend. Vanuit de ambitie de wereld waarin we leven steeds beter te maken, werkt Mosa volgens de Cradle to Cradle-filosofie.
Het bedrijf produceert ieder jaar 6 miljoen tegels voor 50 landen in 4 continenten, samen goed voor een omzet van EUR 104 miljoen. Tel daarbij dat de bouw goed is voor 40% van de wereldwijde CO2-uitstoot en 35 tot 45% van al het afval, en de impact die Mosa kan maken is duidelijk. De fabrikant heeft duurzaamheid daarom tot prioriteit benoemd. “We doen geen compromissen”, stelde Frank. “Niet in design én niet voor de planeet.”
“De bouw is verantwoordelijk voor 40% van alle CO2-uitstoot. Je hebt gezamenlijk een verantwoordelijkheid om daar iets mee te doen.”
Dat betekent dat Mosa werkt met natuurlijke materialen, zoekt naar nieuwe oplossingen om de circulariteit van producten te vergroten, zich inzet voor schone lucht en bescherming van het klimaat, zich verantwoordelijk voelt voor de toestand van water en aarde, en het welzijn van zowel de eigen medewerkers als die van toeleveranciers in de keten in het oog houdt. Grondstoffen komen voor 85% uit de omgeving van Maastricht, producten zijn anti-allergeen en VOC en Red List-vrij.
Al die inspanningen zijn bekroond met het certificaat Cradle to Cradle Gold. Maar het kan altijd beter, en daar vraagt het certificaat ook om. Zo denkt Mosa na over systeemoplossingen om het hergebruik van tegels te bevorderen. Geen gemakkelijke opgave, want door de verwerking ter plekke en de lange levensduur is het terughalen en opnieuw verwerken van tegels complex. Lukt dat, dan zijn er ook kansen voor nieuwe bedrijfsmodellen, zoals lease. Ook voor het gasverbruik van de ovens zoekt Mosa naar een duurzame oplossing.
“We willen koploper zijn en blijven”, aldus Frank. “We hebben tot nu toe weinig ruchtbaarheid gegeven aan onze duurzaamheidsinspanningen. Die vonden we vanzelfsprekend. Maar we willen die voortrekkersrol toch meer gaan uitdragen. We spreken veel met grote architectenbureaus die ons specifiek opzoeken voor de tegelcategorie, omdat we daar een voorloper in zijn. Zo creëer je een beweging.”
Na een rondleiding door de showroom en een toelichting op het productieproces keken Noï Boesten (IVN) en Camille Oostwegel (Oostwegel Collection) terug op de afgelopen periode en vooruit naar de komende maanden. De afgelopen tijd is door de werkgroep Maas in de Wet, onder de bezielende leiding van Jessica den Outer (VN-expert rechten voor de natuur) en Nina Rijsterborgh (Boels Zanders Advocaten), samen met de Groene Trainees van IVN hard gewerkt aan de petitie Maas in de Wet, die op 29 maart aan de Tweede Kamer werd aangeboden.
Met de petitie vragen we politiek Den Haag om te onderzoeken welke mogelijkheden de wet biedt om de Maas beter te beschermen. Bij procedures worden economische én ecologische belangen gewogen. Praat er iemand namens de Maas? Dan worden de belangen van de natuur beter meegenomen. Op dit moment worden er al kamervragen gesteld, dus de Maas staat in ieder geval op de agenda!
“Hoe meer je erover nadenkt, hoe logischer het klinkt. Bedrijven hebben rechten, net als mensen. Waarom de Maas dan niet?”
Geen zin om te wachten op een antwoord van de politiek? We kunnen, zoals Noï zegt, “vandaag al beginnen ons te gedragen als voogd van de Maas.” En dat kan klein, zoals Toos Hofstede (Viastory) laat zien. Want met één mail wist Viastory het Bonnefantenmuseum ertoe te bewegen een oplossing te bedenken voor de stickers die bezoekers na hun rondgang door het museum op afvalbakken en lantaarnpalen plakken – waarna ze vervolgens de Maas inwaaien.
In 2022 gaat Maas Cleanup werken met voogdijschappen, waarbij partners een stukje van de Maas en haar oevers adopteren. Het voogdijschap maakt het makkelijker om concreet actie te ondernemen, bijvoorbeeld door te onderzoeken welke bedrijven op ‘jouw’ stukje oever actief zijn en welke impact ze op de riviernatuur hebben.
Op de agenda staan verder
• 25 mei: ‘IVN Natuureducatie Clean Rivers’-training voor partners
• 8 september: kick-off voor de actiedag op 17 september
• 17 september: actiedag met 10 pick up points en 40 particuliere acties
• Groen traineeship ‘Maashelden’
• Locatiebezoeken aan de adoptiegebieden met de ‘Maas Guardians’, geleverd door iedere partner
Camille sloot het officiële gedeelte af met de voordelen van het Maas Cleanup partnerschap en de verschillende mogelijkheden om deel te nemen:
Voordeel #1: Clean Rivers
Voordeel #2: Better Business
“Opruimacties kun je zo groot maken als je zelf wilt. Wij hebben vrienden en relaties uitgenodigd, teams gemaakt en zijn op pad gegaan. Voor de kinderen was er een bingokaart en een zelf geknutselde trofee. En na afloop zijn we een borrel gaan drinken.”
Enthousiast geworden? Toe aan mensen die net als jij het verschil willen maken, het liefst samen met andere bedrijven? Sluit je aan! Mail naar: betterbusiness@maascleanup.nl
Van multinational DSM tot hotel- en restaurantbedrijf Oostwegel, het bedrijfsleven in Limburg slaat de handen ineen om het zwerfafval te verwijderen uit de Maas.
Edith Rutten en Marc Crousen zetten zich vanuit hun stichting Eijsden-Margraten Cleanup in voor een afvalvrije omgeving. Ondanks dat het af en toe een onbegonnen strijd lijkt, blijven zij zich onverminderd inzetten.
Overweldigd zijn we door de positieve reacties die we ontvangen op ons initiatief. Hieronder een greep uit de aandacht die de media geeft aan Maas Cleanup. Schroom niet om de berichten binnen je eigen netwerk te delen, spread the word!