Wat nou als we het samen doen?
Daags vóór de Maas Cleanup besluiten Maastricht 4 Climate en Precious Plastic Maastricht alvast te beginnen met het opruimen van plastic.
Daags vóór de Maas Cleanup besluiten Maastricht 4 Climate en Precious Plastic Maastricht alvast te beginnen met het opruimen van plastic.
Om dit vervolgens terug te bezorgen bij het Europese hoofdkantoor van SABIC, plasticproducent en partner van Maas Cleanup. In een reactie zegt Sabic:
“We zijn niet alleen onderdeel van het plastic afvalprobleem, maar we zijn ook een belangrijke schakel in de oplossing. Plastic en ander afval hoort niet in de natuur thuis. En dat is waarvoor deze Maas Cleanup-actie is opgezet. Als producent voelen we ons ook verantwoordelijk om de cirkel van plastic afval te kunnen sluiten. We hebben in het productieproces een actie om te voorkomen dat er plastic pellets in onze omgeving terechtkomen. En we ontwikkelen oplossingen om plastics te kunnen hergebruiken. Een voorbeeld is de fabriek die we in Geleen bouwen om plastic afval te recyclen tot nieuwe kunststoffen.”
Een week later vindt er een gesprek plaats tussen leden van de stuurgroep van Maas Cleanup en de beide actiegroepen. Uiteindelijk streven we hetzelfde doel na: plasticvrije oceanen en rivieren. En daar hebben we iedereen in de keten bij nodig.
Vanuit Maas Cleanup werden we uitgenodigd bij het programma L1 Arena, om te praten over de verkiezingsuitslag. Toos Hofstede: "De natuur trekt zich niets aan van welke uitslag dan ook en wordt wel degelijk gehoord door het bedrijfsleven."
Weinig bedrijven legden 22 jaar geleden bij de oprichting vast dat de planeet meetelt als aandeelhouder. Juist zo’n bedrijf stapt nu aan boord bij Maas Cleanup: Salesforce.
Met de founding partners van Maas Cleanup blikken we terug op de afgelopen jaren. Waarom de Maas nog niet plasticvrij is en wat er nog nodig is om dit doel te behalen, bespreken we met Joris de Beer, directeur van dsm-firmenich in Nederland.