Werken aan de toekomst van MVV (en) Maastricht
Maastricht en MVV, de stad en de voetbalclub. Ze delen niet alleen hun plek op aarde, maar vooral passie, trots en loyaliteit. Want ook in moeilijke jaren blijven de Maastrichtenaren us MVV’ke trouw.
Maastricht en MVV, de stad en de voetbalclub. Ze delen niet alleen hun plek op aarde, maar vooral passie, trots en loyaliteit. Want ook in moeilijke jaren blijven de Maastrichtenaren us MVV’ke trouw.
Sales Manager Mick Beckers vindt het daarom vanzelfsprekend om als club iets terug te doen.
Hij had net een jaar in Málaga gewerkt toen Mick erachter kwam dat zijn ambities toch in het zuiden van Nederland lagen. Voor hij het wist, lag er een nieuwe baan in het verschiet: Sales Manager bij MVV Maastricht. Een baan met veel vrijheid en verantwoordelijkheid bij ‘dé betaald voetbalorganisatie van Nederland’ – dat laatste met een brede grijns.
“Een voetbalclub is een mooie plek voor ondernemerschap binnen een organisatie”, zegt Mick. “Ik heb een passie voor voetbal, maar vind vooral de combinatie met het commerciële plaatje interessant. De verbinding die je met mensen kunt leggen is heel belangrijk. Ik voer gesprekken met partners en sponsoren. Het is gaaf om zo het netwerk van de club uit te bouwen.”
Clubliefde
MVV is een bijzondere club met een hele rijke geschiedenis, aldus Mick. “We zijn een van de oudste voetbalclubs van Nederland, opgericht in 1902. Er zit veel clubliefde bij supporters, ook omdat er een heel mooie en trotse stad achter zit.” In het verleden is de aanwezigheid van de club in de stad wat afgezwakt. Mick heeft de ambitie om daar, samen met partners, verandering in te brengen. “Het doel is: als je aan Maastricht denkt, denk je aan MVV. En andersom.”
Daarbij gaat zijn aandacht vooral uit naar een perfecte beleving voor partners. Mick kijkt of ze tevreden zijn, wat er anders of beter kan. Vaak zit hij als 22-jarige met de beslissers aan tafel: de directeur, de raad van bestuur. Een positieve ervaring, vindt hij. “De gesprekken die we met partners voeren zijn heel open en transparant. Dat wordt erg gewaardeerd. We werken samen aan de toekomst van MVV.”
Als je een voorbeeldfunctie vervult, kun je anderen meenemen in de verandering. Ook dat is duurzaamheid.
Maatschappelijke rol
Die toekomst steunt voor MVV op drie pijlers: de eerste selectie, de MVV Maastricht Academy, en de maatschappelijke doelen. De afgelopen jaren voerde de club onder meer projecten uit op gebied van jeugd en gezondheid, leefstijlverandering, sporten, armoede en eenzaamheid. Zoals de scholentour ‘Lerend scoren’. Of Playing for Success, een project dat kinderen van 9 tot 14 jaar een boost geeft in zelfvertrouwen en motivatie. Ook is er een eigen ‘walking footbal’-team, ‘Old Stars’ genaamd, waar 50+-ers elkaar ontmoeten en samen een balletje trappen.
Om de projecten te organiseren, werkt de voetbalclub samen met partners en maatschappelijke organisaties als MUMC+, scholen en goede doelen. Maas Cleanup hoort daar ook bij. Hier lag de focus dit jaar vooral op de promotie van de opruimacties. In de toekomst hoopt Mick met spelers en medewerkers op te gaan ruimen. En om het bereik van de club nog meer in te zetten om ook supporters en anderen te enthousiasmeren.
Voorbeeld
Wat de voetbalclub met de Maas heeft? “Ik denk dat heel Maastricht iets met de Maas heeft! De Maas was vroeger een van de belangrijkste handelsroutes. Die heeft ervoor gezorgd dat Maastricht is ontstaan. Ik vind het altijd grappig als mensen uit de Randstad zeggen dat ze centraal liggen. Dan denk ik: kom hier maar eens kijken. De Maas speelt daar een belangrijke rol in.”
Mick vindt het belangrijk om een aandeel te hebben in de stad. En dat betekent aandacht voor iedereen. “Of je nou een grote of een kleine sponsor bent. En of je nou net komt kijken of al jarenlang fan bent. Een voetbalclub is een weerspiegeling van de samenleving, maar dan in het klein. Als je dan een voorbeeldfunctie vervult, kun je anderen meenemen in de verandering. Ook dat is duurzaamheid.”
Tekst: Ankie Bosch
Verontruste professoren: stel Deltacommissaris voor de Maas aan en organiseer tegenspraak
Begin 2021 gingen ze aan de slag: 12 trainees van IVN Natuureducatie. Door corona verspreid over heel Nederland werkten zij aan de campagne ‘De Maas in de wet’. Trainee Camille Aardening vertelt over haar ervaringen.
Wat als we het samen anders doen? Die uitnodigende vraag stelt de Maas Cleanup. Wij vroegen de organisaties die Maas Cleanup steunen wat zij in eigen huis ‘anders doen’ om minder plastic te gebruiken. Dit keer WML, het Limburgse drinkwaterbedrijf.