Clean Rivers, Better Business

Werken aan de toekomst van MVV (en) Maastricht

Maastricht en MVV, de stad en de voetbalclub. Ze delen niet alleen hun plek op aarde, maar vooral passie, trots en loyaliteit. Want ook in moeilijke jaren blijven de Maastrichtenaren us MVV’ke trouw.

Sales Manager Mick Beckers vindt het daarom vanzelfsprekend om als club iets terug te doen.

Hij had net een jaar in Málaga gewerkt toen Mick erachter kwam dat zijn ambities toch in het zuiden van Nederland lagen. Voor hij het wist, lag er een nieuwe baan in het verschiet: Sales Manager bij MVV Maastricht. Een baan met veel vrijheid en verantwoordelijkheid bij ‘dé betaald voetbalorganisatie van Nederland’ – dat laatste met een brede grijns.

“Een voetbalclub is een mooie plek voor ondernemerschap binnen een organisatie”, zegt Mick. “Ik heb een passie voor voetbal, maar vind vooral de combinatie met het commerciële plaatje interessant. De verbinding die je met mensen kunt leggen is heel belangrijk. Ik voer gesprekken met partners en sponsoren. Het is gaaf om zo het netwerk van de club uit te bouwen.”

 

Clubliefde

MVV is een bijzondere club met een hele rijke geschiedenis, aldus Mick. “We zijn een van de oudste voetbalclubs van Nederland, opgericht in 1902. Er zit veel clubliefde bij supporters, ook omdat er een heel mooie en trotse stad achter zit.” In het verleden is de aanwezigheid van de club in de stad wat afgezwakt. Mick heeft de ambitie om daar, samen met partners, verandering in te brengen. “Het doel is: als je aan Maastricht denkt, denk je aan MVV. En andersom.”

Daarbij gaat zijn aandacht vooral uit naar een perfecte beleving voor partners. Mick kijkt of ze tevreden zijn, wat er anders of beter kan. Vaak zit hij als 22-jarige met de beslissers aan tafel: de directeur, de raad van bestuur. Een positieve ervaring, vindt hij. “De gesprekken die we met partners voeren zijn heel open en transparant. Dat wordt erg gewaardeerd. We werken samen aan de toekomst van MVV.”

 

Als je een voorbeeldfunctie vervult, kun je anderen meenemen in de verandering. Ook dat is duurzaamheid.
Mick Beckers, MVV Maastricht

Maatschappelijke rol

Die toekomst steunt voor MVV op drie pijlers: de eerste selectie, de MVV Maastricht Academy, en de maatschappelijke doelen. De afgelopen jaren voerde de club onder meer projecten uit op gebied van jeugd en gezondheid, leefstijlverandering, sporten, armoede en eenzaamheid. Zoals de scholentour ‘Lerend scoren’. Of Playing for Success, een project dat kinderen van 9 tot 14 jaar een boost geeft in zelfvertrouwen en motivatie. Ook is er een eigen ‘walking footbal’-team, ‘Old Stars’ genaamd, waar 50+-ers elkaar ontmoeten en samen een balletje trappen.

Om de projecten te organiseren, werkt de voetbalclub samen met partners en maatschappelijke organisaties als MUMC+, scholen en goede doelen. Maas Cleanup hoort daar ook bij. Hier lag de focus dit jaar vooral op de promotie van de opruimacties. In de toekomst hoopt Mick met spelers en medewerkers op te gaan ruimen. En om het bereik van de club nog meer in te zetten om ook supporters en anderen te enthousiasmeren.

Voorbeeld

Wat de voetbalclub met de Maas heeft? “Ik denk dat heel Maastricht iets met de Maas heeft! De Maas was vroeger een van de belangrijkste handelsroutes. Die heeft ervoor gezorgd dat Maastricht is ontstaan. Ik vind het altijd grappig als mensen uit de Randstad zeggen dat ze centraal liggen. Dan denk ik: kom hier maar eens kijken. De Maas speelt daar een belangrijke rol in.”

Mick vindt het belangrijk om een aandeel te hebben in de stad. En dat betekent aandacht voor iedereen. “Of je nou een grote of een kleine sponsor bent. En of je nou net komt kijken of al jarenlang fan bent. Een voetbalclub is een weerspiegeling van de samenleving, maar dan in het klein. Als je dan een voorbeeldfunctie vervult, kun je anderen meenemen in de verandering. Ook dat is duurzaamheid.”

 

Tekst: Ankie Bosch

Meer nieuws

5 oktober 2023
> betterbusiness

“We doen veel maar kunnen altijd verder verbeteren.”

Met de founding partners van Maas Cleanup blikken we terug op de afgelopen jaren. Waarom de Maas nog niet plasticvrij is en wat er nog nodig is om dit doel te behalen, bespreken we met Joris de Beer, directeur van dsm-firmenich in Nederland.

Lees meer

16 maart 2023
> betterbusiness > cleanrivers

18 maart: Maas Cleanup Day

Zaterdag 18 maart zet Maas Cleanup zich voor het vierde jaar op rij in om de Maas en haar stroomgebieden afvalvrij te maken. Met 209 acties en meer dan 7500 aanmeldingen is de verwachting dat er ongekend veel afval wordt opgeruimd.

Lees meer

22 februari 2024
> cleanrivers > maasindewet

Onderzoek: PFAS en Rechten voor de Natuur

Onder begeleiding van de Wageningen Universiteit en Jessica den Outer hebben 6 studenten onderzoek gedaan naar de vraag: "Hoe kan een ‘rechten van de rivier’-perspectief bijdragen aan het terugdringen van de PFAS-vervuiling in de Maas?"

Lees meer

Bekijk meer nieuws

Stay clean: volg ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date
over onze acties en ons netwerk