Fagro nieuwe partner in Maas Cleanup
‘Deze beweging wordt steeds breder gedragen’
‘Deze beweging wordt steeds breder gedragen’
‘Dit is de manier waarop je het moet doen.’ Vol overtuiging onderstrepen Antoine Op den Drink en Pascal Öllers van Fagro de netwerk-aanpak van de Maas Cleanup. Fagro, nieuwe partner in de Maas Cleanup, telt 250 consultants van wie een deel wordt opgeleid tot ‘impact professional’.
Zij worden door deze opleiding de ambassadeurs van een bredere kijk op bedrijfsvoering. Het monopolie van financiën wordt aangevuld met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Die toekomstvisie staat volop in de belangstelling ervaart Antoine, vestigingsmanager Maastricht: ‘Duurzaamheid zit in de hele organisatie en vergt een andere bedrijfsvoering. Met onze impact professionals willen we organisaties helpen om toekomstbestendig te worden. Veel van onze klanten zijn in meer of mindere mate met duurzaamheid bezig. Ook bij Boels Zanders, een van onze klanten. Daar spraken we over de petitie ‘Maas in de wet’ waar zij aan mee hebben gewerkt. En toen kwam hun vraag: waarom worden jullie niet ook partner in de Maas Cleanup?’
Meteen een ‘match’
Consultant Pascal: ‘Voor ons was de Maas Cleanup meteen een ‘match’, we voelen ons thuis bij de doelstellingen en in het netwerk van de Maas Cleanup. Er doen zóveel verschillende bedrijven en organisaties mee. De Maas Cleanup heeft een beweging op gang gebracht, samen kunnen we zaken veranderen. Dit is de manier waarop je het moet doen en bedrijven hebben daar een grote rol in. Het is mooi dat wij daar ons steentje aan mogen bijdragen.’
MVO-certificaat
Intern hebben twee medewerkers het onderwerp duurzaamheid met succes aangewakkerd. Antoine: ‘Al eerder hebben wij als Fagro een MVO-certificaat gehaald. En twee jaar geleden hebben we bijvoorbeeld gekozen voor de inzet van elektrische auto’s. Onze kantoorpanden in Maastricht en Best zijn inmiddels energiezuinig. Alles wat technisch kan, hebben we laten doen.’
De corona-epidemie had onverwachte bijwerkingen. Antoine: ’We hebben geleerd dat onze consultants niet altijd bij de klant op locatie hoeven te werken. We hebben ons beleid aangepast, onze medewerkers werken nu zoveel mogelijk in de eigen regio. Dat samen heeft het aantal zakelijke kilometers drastisch verminderd.’
Voor ons was de Maas Cleanup meteen een ‘match’.
Fagro Academy
Pascal, een van de duurzaamheid-protagonisten, ziet dat zich inmiddels 40 collega’s hebben aangemeld voor de interne opleiding tot impact professional. Dertig van hen hebben de opleiding al afgerond. De eigen Fagro Academy biedt deze opleiding aan, samen met andere opleidingen en trainingen die worden ontwikkeld samen met de universiteiten van Tilburg en Maastricht en de Hogeschool Zuyd.
Alle medewerkers zijn voortdurend in opleiding en elke nieuwkomer volgt een 90 dagen durende start-training. De in eigen huis opgeleide impact professionals gaan bedrijven en organisaties helpen maatschappelijk verantwoord werken in hun bedrijfsvoering in te bouwen.
Antoine: ‘We zien dat klanten steeds meer behoefte hebben aan rapportages die breder gaan dan de financiën. Ze willen data over alles wat met maatschappelijk verantwoord ondernemen te maken heeft. Met de data die wij helpen verzamelen, kunnen ze daar op sturen en er verantwoording over afleggen.’
Een jaar geleden sloot Fortuna Sittard zich als partner bij Maas Cleanup aan. Samen met Coen Cremers, manager MVO, blikken we terug op een jaar vol inspiratie en nieuwe ervaringen.
Wat als we het samen anders doen? Die uitnodigende vraag stelt de Maas Cleanup. Wij vroegen de organisaties die Maas Cleanup steunen wat zij in eigen huis ‘anders doen’ om minder plastic te gebruiken. Dit keer WML, het Limburgse drinkwaterbedrijf.
Met de founding partners van Maas Cleanup blikken we terug op de afgelopen jaren. Zo ook met Noï Boesten van IVN natuureducatie en duurzaamheid.