Clean Rivers, Better Business

‘Doing Something Meaningful’

Edith Schippers
DSM

Voor veel medewerkers staat DSM tegenwoordig voor ‘Doing Something Meaningful’. Met alles wat we doen willen we bijdragen aan een beter leven voor iedereen. Duurzaamheid is hierbij de rode draad. We nemen een voortrekkersrol in het creëren van verdere bewustwording en helpen de samenleving om over te stappen van een wegwerpcultuur naar een cultuur waarin we optimaler gebruik maken van de hulpbronnen van onze planeet.

“DSM is een ‘purpose-led’ bedrijf dat een actieve rol wil spelen in het aanpakken van grote werelduitdagingen”
Edith Schippers, President DSM Nederland

Wat hebben jullie met de Maas?
De Maas stroomt in Limburg de grens binnen en beweegt zich als blauwe ader door het land om uiteindelijk uit te monden in de Noordzee. Nederland, en om precies te zijn Limburg, is de bakermat van DSM. Het is hier, dichtbij de Maas, waar DSM in 1902 werd opgericht. Toen nog als mijnbedrijf. Vandaag de dag zijn we een internationaal ‘purpose-led’ bedrijf dat een actieve rol wil spelen in het aanpakken van grote werelduitdagingen op het gebied van gezondheid, voeding, klimaatverandering, grondstoffenschaarste en circulariteit.

We streven naar een wereld zonder afval en willen de samenleving helpen om over te stappen van een wegwerpcultuur naar een cultuur waarin we optimaler gebruik maken van de hulpbronnen van onze planeet. Dit doen we bijvoorbeeld door middel van producten op basis van gerecyclede of biogebaseerde materialen; met een technologie waarmee tapijten en matrassen volledig gerecycled kunnen worden en niet langer op de afvalhoop belanden; door oplossingen die voedselverspilling tegengaan en bijvoorbeeld ook door het maken van omega 3 in visvoer voor kweekzalm uit algen in plaats van wildgevangen vis, waarmee we bijdragen aan een goede gezondheid van de mens en, omdat ze niet overbevist raken, ook aan een goede gezondheid van de oceanen.

En als je het hebt over gezonde oceanen, dan horen daar natuurlijk ook gezonde rivieren bij. Daarom willen wij ook meehelpen aan het aanpakken van het zwerfafval in de Maas, een grote bron van ergernis, en schadelijk voor de natuur, dieren en uiteindelijk ook mensen.

Wat komen jullie brengen?
DSM is een ‘purpose-led’ bedrijf. Dit betekent dat we met alles wat we doen willen bijdragen aan een beter leven voor iedereen. Duurzaamheid is hierbij de rode draad, het is verankerd in ons DNA.

Als DSM willen we een voortrekkersrol nemen in het creëren van verdere bewustwording bij andere bedrijven met betrekking tot duurzaam ondernemen. Ook willen wij onze eigen medewerkers, medewerkers van andere bedrijven en hun familieleden en vrienden aanmoedigen om persoonlijk bij te dragen aan een duurzame toekomst. En meer specifiek in dit geval om samen de handen uit de mouwen te steken voor het opruimen van zwerfafval in hun eigen leefomgeving.

We hebben ons als ‘founding father’ aan het initiatief Clean Rivers, Better Business gecommitteerd en zetten onder meer onze kanalen en zakelijke netwerk in om zo veel mogelijk andere bedrijven te enthousiasmeren om zich aan te sluiten, duurzamer te denken en te handelen.

Wat willen jullie er (naast plastic) uithalen?
Edith Schippers, president DSM Nederland: “Werken aan een betere wereld doe je het beste samen. Voor DSM is Maas Cleanup daarom een uitgelezen kans om samen met bedrijven, maatschappelijke organisaties en burgers in de regio actie te ondernemen en zo de verandering in gang te zetten die nodig is om afval terug te dringen.”

DSM staat tegenwoordig voor veel medewerkers voor ‘Doing Something Meaningful’. Door deelname aan de grootschalige opruimactie tijdens World Cleanup Day op zaterdag 19 september, geven we onze medewerkers de kans om hier samen met hun collega’s, vrienden of familie, verder invulling aan te geven. 

Zo dragen we bij aan verdere bewustwording van ons consumentengedrag en helpen we samen de wereld stap voor stap een beetje beter te maken.

Bezoek website: DSM

Founding Partners:
samen kom je verder

Huub Waterval

Nextview, Amsterdam

Al 20 jaar wordt het probleem van plastic in de rivieren onderkend, maar het is tijd dat er wat power achterkomt
Lees het verhaal

Leon Jacobs

Sabic, Sittard

We zijn niet alleen onderdeel van het plastic afvalprobleem, maar we zijn ook een belangrijke schakel in de oplossing
Lees het verhaal

Toos Hofstede

Viastory, Maastricht

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet iets wat je erbij doet, het is een fundamenteel onderdeel van ondernemen
Lees het verhaal

Noï Boesten

IVN Natuureducatie

Als bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties echt samenwerken, ontstaat meerwaarde voor business én omgeving
Lees het verhaal

Camille Oostwegel

Oostwegel Collection, Valkenburg a/d Geul

De bewustwording dat dit ook een lokaal probleem is, is heel belangrijk
Lees het verhaal

Jeroen Heijmans

Salesforce, Eindhoven

Dit groeiende afvalprobleem is niet opgelost met een dag opruimen maar het helpt wel om bewustzijn te verhogen
Lees het verhaal
Bekijk al onze partners

Stay clean: volg ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date
over onze acties en ons netwerk